En chauffør, der kørte en transport for Danmarks sjettestørste fragtvirksomhed NTG Nordic, er dømt til at betale bøde på 113.000 kr. i Sverige.
Det skete den 23. november, efter at en rumænsk vognmand og chauffør blev taget i at manipulere med fartskriveren og dermed også med køre- hviletidsreglerne.
Lovovertrædelsen skete på en kørsel for NTG Nordic, og det er blot en ud mange ulovligheder, som klæber til hjulsporene efter deres transporter i Sverige.
De mange ulovligheder handler om sager som ulovlig udenlandskørsel, systematisk udnyttelse af reglerne og fusk med fartskrivere og køre- hviletidsregler. Det har fået Flemming Overgaard, der er forhandlingssekretær i 3F Transportgruppen, til at spærre øjnene op over for virksomheden.
- Det er mit indtryk, at NTG Nordic er en virksomhed, der gør, hvad den kan for at udnytte EUs regler til kanten. Dels ved at bruge udenlandske chauffører til internationale transporter i Norden på østeuropæiske vilkår. Dels fordi de skriver på deres hjemmeside, at de krydser Danmark hver eneste dag, siger Flemming Overgaard.
Arbejdsgivere presser på for at bryde reglerne
En undersøgelse, som COWI har lavet for 3F Transport og DTL – Danske Vognmænd, viser, at 13 procent af de bulgarske, rumænske og makedonske chauffører, som medvirker i undersøgelsen, oplever, at deres arbejdsgiver presser på for, at de bryder reglerne om kørehviletid.
Ifølge Robert Grandt, der er næstformand i Godschaufførernes Landsklub, er vognmændene ofte blot et mellemled, mens det skønnes, at det i 85 procent af tilfældene rent faktisk er speditører, der råder over bilerne.
NTG Nordic er netop sådan en speditør. Populært sagt betyder det, at det er dem, der arrangerer turene i udlandet for vognmændene, der ejer lastbilerne, og som derefter hyrer chaufførerne til at køre turene.
- Speditørerne prissætter turene, og det er til nogle priser, så det ender med at blive en jagt på det billigste af det billigste, og det er sjældent, at det giver en ret god kvalitet. Den er gået fløjten for længst, og det næste, der ryger, er moralen, etikken og fornuften, siger Robert Grandt.
Konsekvensen er blandt andet brud på køre- hviletidsregler, som går ud over sikkerheden på vejene, men også løndumping. Især østeuropæiske chauffører ses ofte køre til lønninger helt ned til 7.500 kroner om måneden i Danmark.
Derudover er der ingen af chaufførerne i undersøgelsen fra COWI, som angiver, at de betaler skat i Danmark. Det på trods af, at 12 procent af chaufførerne fortæller, at de har en arbejdsgiver med base (kontor og flådestyring) i Danmark. Dermed går den danske stat potentiel glip af et stort antal skattekroner med den udenlandske kørsel i Danmark.
Svært at fange de egentlige bagmænd
Når en chauffør bliver taget i at bryde loven, er det oftest kun chaufføren selv og vognmanden, der bliver straffet. Det var det, der var tilfældet i Sverige med den rumænske vognmand og chauffør den 23. november.
For at få en speditør dømt for medvirken til ulovligheder, kræver det klare beviser. Det skete i en sag i 2016, hvor netop NTG Nordic blev dømt i en sag om ulovlig udlandskørsel.
Omvendt får både vognmand og chauffør bøder ved lovovertrædelser. Men da kædeansvaret oftest stopper hos vognmanden, er det meget sjældent, at speditørerene også bliver straffet.
Hos Godschaufførernes Landsklub mener Robert Grandt derfor, det er vigtigt, at også speditørernes navne kommer frem i pressen.
- I Sverige kan man se, at det går galt igen og igen og igen for NTG. Det er godt, at alle navne på de implicerede parter kommer frem, for det skaber en højere grad af selvjustits i branchen, når man står til ansvar for sine handlinger, siger Robert Grandt.
Den holdning deler Flemming Overgaard fra 3F Transport:
- Så kan politiet få et vink med en vognstang om, hvem de skal kigge ekstra godt efter i sømmene, siger han.
Avisen.dk har flere gange forgæves forsøgt at få en kommentar fra NTG Nordic, men selskabet har ikke ønsket at tale.