Et stabilt tysk vækstlokomotiv er helt afgørende for formen i dansk økonomi, og på den baggrund er der grund til at glæde sig over Angela Merkels valgsejr i Tyskland, mener erhvervsorganisationen Dansk Erhverv.
- Det væsentlige for dansk erhvervsliv er ikke navnet på kansleren, men at Tyskland fortsætter som europæisk vækstlokomotiv, siger Jens Alsbirk, chef for International afdeling i Dansk Erhverv i en kommentar.
- Tyskland har under Merkel konsekvent arbejdet for, at EU gennem kommer samlet ud af den økonomiske krise og har insisteret på en solidarisk tilgang til den sydeuropæiske gældskrise, tilføjer han.
Ifølge Jens Albirk betyder den markante styrkelse af CDU/CSU, at den økonomiske linje fortsætter.
- Og det er godt - også for danske virksomheder, siger Jens Albirk.
Forbundskansler Angela Merkel fik en storsejr i hus med cirka 42 procent af stemmerne til sit kristeligt demokratiske CDU/CSU. Det er det bedste valgresultat i næsten to årtier.
Ifølge en markedsanalyse fra Dansk Erhverv er Tyskland Danmarks vigtigste handelspartner og står for omkring 15 procent af Danmarks samlede eksport af varer og serviceydelser. Det er fire gange så meget som til Kina.
Fordelene ved Tyskland som dansk handelspartner er ifølge Dansk Erhverv blandt andet, at det er er relativt let at drive forretning i landet, at der ikke er de store kulturelle forskelle, og at Tyskland ligesom Danmark er en del af EU's indre marked.
- Eksport er meget mere end eksport af varer, der krydser grænser. Der er et stort potentiale for at styrke den danske serviceeksport, siger Jens Alsbirk.
- Som eksempel er der danske virksomheder som supermarkedskæder, tøjkæder og butikker, som sælger forbrugsgoder, der har etableret et netværk af butikker i Tyskland. Og flere kan gøre dem kunsten efter, tilføjer han.
/ritzau/