Der bliver nok at se til, nu hvor motorvejen til Holstebro bliver en realitet med det nye trafikforlig, som samtlige partier i Folketinget undtagen Enhedslisten står bag.
Og det kommer til at skabe mange nye arbejdspladser i Vestjylland, mener Dansk Byggeri.
- I anlægsperioden af motorvejen til Holstebro er der rigtig mange job til dansk byggeri. Jeg vil skyde på 1000 arbejdspladser under projektering og udførelse, siger Niels Hansen, formand for Dansk Byggeri i Midt- og Vestjylland.
I løbet af en 10-årig periode regner Niels Hansen med, at trafikforliget vil generere op til 11.000 job, når man medregner andre faggrupper også.
- Der er betonfolk, kloakfolk, murere og tømrere, når det står på. Men de skal jo også have rundstykker og pålæg, så man kan komme langt ud i periferien med nye job til købmænd, bagere, slagtere, vognmænd og malere, siger han.
Derudover er formanden ikke i tvivl om, at den nye motorvej vil skabe vækst i det vestjyske.
- Vi skal nok få trukket virksomheder herover, det er helt sikkert. Et bud kunne være, at der i løbet af en 10-årig periode kunne komme mellem 50 og 100 nye virksomheder til Vestjylland, og det giver også arbejdspladser, siger Niels Hansen.
Dog skal man ifølge Ingeniørforeningen slå koldt vand i blodet, før man ser for langt ud i fremtiden. De advarer nemlig imod, at manglen på ingeniører kan lamme trafikaftalen.
- Ledigheden for anlægsingeniører er på 1,6 procent. Det svarer til, at der er 12 ledige anlægsingeniører. Og de kan få meget svært ved at løfte opgaven alene, siger Morten Thiessen, formand for Ingeniørforeningens Arbejdsmarkedsudvalg.
Han understreger, at det er et fint forlig fra politikernes side. Men hvis det skal være danske ingeniører, som står for at få aftalen ud i livet, må politikerne tage affære.
- Der er brug for en målrettet indsats, hvor regeringen, uddannelsesinstitutionerne og virksomhederne sætter alle sejl ind på at få skaffet flere anlægsingeniører, siger Morten Thiessen og tilføjer:
- Hvis danske virksomheder vinder EU-udbuddet på flere af de store projekter, vil de i den grad komme til at mangle ingeniører til at løfte opgaven.
Trafikaftalen bidrager med en samlet indsprøjtning på cirka 10 milliarder kroner til motorveje, broer og jernbaner.
/ritzau/