Danmarks dyreste lur

Nyheder
Det skal være slut med at sove i førerhuset for lastbilchauffører. (Foto: Scanpix)

Fra 1. marts er bøderne for at overnatte ulovligt i lastbilførerhuset tidoblet til 10.000 kroner til chaufføren og 20.000 kroner til vognmanden.

Nu er det langt billigere at overnatte på Danmarks dyreste hotel, det femstjernede Hotel d' Angleterre i København end at tage det ugentlige hvil i køjen i lastbilførerhuset.

Ny lovgivning har nemlig gjort det 10 gange så dyrt for både vognmænd og chauffører at overnatte ulovligt i lastbilen. Det skriver Fagbladet 3F.

Bøden er sat op fra 1.000 kroner til 10.000 kroner for chaufføren, mens vognmandsfirmaet skal af med 20.000 kroner i stedet for i 2.000 kroner.

De højere bøder skal gøre op med ulige konkurrencevilkår og forbedre chaufførernes arbejdsmiljø ved at bremse lastbilcamping, hvor hovedsageligt udenlandske lastbilchauffører overnatter ulovligt i lastbilerne.

Fri hver anden uge

EU-regler betyder, at chauffører mindst hver anden uge skal holde et ugehvil med fri i 45 timer i træk uden for lastbilen.

Den sidste bøde til gammel takst ramte i weekenden to lastbiler med den danske transport- og logistikgigant DSV’s logo på siden. Lastbilerne blev taget af politiet i en kontrol fra Tungvognscenter Nord.

Lastbilerne fik sat hjullås på, og den bliver på, til bøden er betalt, oplyser lederen af Tungvogncenter Nord, politikommissær Claus Kjær-Pedersen.

- De kan køre videre, når vores udestående er afsluttet. De nye takster træder i kraft i dag, men vi er ikke ude på at skovle ekstra penge ind på bøder. Vi er ude på, at folk skal overholde lovgivningen, siger Claus Kjær-Pedersen.

Fagbladet 3F arbejder på at få en kommentar fra DSV, der efter en fusion med schweiziske Panalpina nu hedder DSV Panalpina.

Det er fair

Formand for 3F Transport, Jan Villadsen, er glad for den skærpede lovgivning.

- Det er en fair politik mod social dumping og piratkørsel. Omkring 6.000 udenlandske lastbiler krydser Danmarks grænser hver dag, og skærpet straf vil især vil ramme vognmænd, der presser deres chauffører til at bo i lastbilerne i månedsvis og leve som nomader på landevejene, siger han.

Direktør i DTL – Danske Vognmænd – Erik Østergaard hilser også de skærpede bøder velkommen:

- Det kan ikke være rigtigt, at vi skal se chauffører, der bor i lastbilerne i ugevis og månedsvis, hvor der spekuleres i ikke at overholde loven, fordi bøderne er lave. Højere bøder er et klart signal om, at det vil vi ikke have.