Torsdag meddelte Coop, at man åbner dørene til den nye onlinebutik Coop.dk Mad, hvor danskerne med små museklik kan købe alt fra tomater til hakkedrenge til toiletrens.
Det betyder, at forbrugere landet over fremover vil kunne få deres Coop-varer leveret lige til døren.
Men det er ikke uden omkostninger for detailkoncernen. Coop accepterer, at deres nye netsatsning til over 100 mio. kr. kan komme til at tage livet af de lokale købmandsbutikker i Coop.
- Jeg har det helt faste grundprincip, at det er bedre at æde sig selv end blive ædt af andre. Forstået på den måde, at når og hvis onlinedagligvarehandlen bliver stor, så er det bedre for os at have vores andel af det som Coop-familie, end at vi ikke har det, siger Coops bestyrelsesformand Lasse Bolander til FødevareWatch.
Det er endnu uvist, hvad satsningen betyder det for Coops mange fysiske butikker rundt om i landet.
- Når og hvis dagligvarehandel på nettet bliver stor nok, vil det flytte salg fra butikkerne over på nettet, og så er der endnu flere butikker, der får det svært, siger bestyrelsesformanden, men understreger, at det ikke nytter noget at kæmpe imod fremtidens handel med dagligvarer.
Hvordan vil I forklare købmanden, som har en butik, at I er villige til at lukke den?
- Vi snakker med ham og siger: Det er bedre, vi gør det, end at nogle andre gør det," lyder svaret til FødevareWatch fra formanden.
Situationen hvor nettet æder de fysiske butikkers indtjening, er der taget højde for. Coop har nemlig indgået en aftale med de selvstændige butikker om, at når Coop.dk Mad giver overskud, får butikkerne 40 pct. af det for at kompensere for tabet på bundlinjen.
På nuværende tidspunkt udgør dagligvarehandlen på nettet ifølge formanden kun omkring 1,7 mia. kr. ud af et samlet dagligvaremarked på over 100 mia. kr.
Den nye online-forretning bliver en overbygning i forhold til koncernens nuværende netbutik, Irma.dk, fremgår det af en pressemeddelelse fra Coop.
- Målet er, at vi hjælper til en lettere hverdag for flere danskere, hvor vi ikke mindst har fokus på travle børnefamilier over hele landet. Varerne er dem, man kender fra alle Coops kæder, så der bliver tale om ”alt det bedste fra Coop, siger koncerndirektør Jan Madsen i pressemeddelelsen.