For mange skal den lille pige i pyjamas løfte fingre af sin far i reklamen for skrabejulekalenderen, julemanden glide over skærmen i sin kane mens det sner med Tuborgs Julebryg og Coca-colas oplyste lastvogne kører igennem sneklædt landskab, før julestemningen for alvor begynder at indfinde sig.
I år skal man dog kigge langt efter sidstnævnte. Coca-cola har vagt at sløjfe deres traditionsrige jule-reklame, hvor en karavane af lysende røde Coca-cola lastbiler kører verden over for at bebude julen. Den har ellers kørt i 25 år.
Reklamen er sløjfet til fordel for en helt ny, der er instrueret af en oscar-vindende instruktør, Taika Waititi, der har lavet filmene "Thor: Ragnarok" og "JoJo Rabbit".
Den handler om en fars fantastiske forsøg på at få sin datters julebrev frem til julemanden i tide og viderebringer et hjertevarmt budskab om at være til stede med dem, man holder af. Det er et særlig vigtigt budskab efter et turbulent 2020.
Se den nye reklame her
– Filmen handler om nærvær, og budskabet er, at du skal give den gave, kun du kan give: Dig selv. Dette år har været vanskeligt for mange, og julen vil have særlig stor betydning. Vi synes derfor, at det var passende at genbesøge vores univers og gøre vores julereklame endnu mere relevant, siger Marie Ørsted, Senior Brand Manager for Coca-Cola i Danmark.
2020 markerer samtidig 100-året for den første Coca-Cola-julemand. Coca-Colas portrætter af julemanden – en glad, rødklædt og venlig julemand – er sidenhen blevet så kendte, at mange mennesker verden over opfatter den ’rigtige’ julemand netop sådan.
– Coca-Colas forbindelse til julen er speciel, og vi er utrolig stolte af den historik og tradition. Med lanceringen af den nye kampagne, som vores ikoniske julemand stadig er en del af, bringer vi et budskab om at værdsætte og være sammen med dem, man holder af. Den bedste gave du kan give i år, er dig selv og dit nærvær til familie og venner, siger Marie Ørsted.
Se den gamle julereklame her