- Jeg ved ikke, hvad der skete. Har jeg fået blackout, eller er jeg faldet i søvn? Ingen kan sige det.
Claus Brink Albertsen er 39 år. I starten af april kørte han i grøften med sin lastbil. Han kan ikke huske hvordan eller hvorfor.
Natten var ellers startet som enhver anden på de danske veje. Claus Brink Albertbsen møder ind klokken 01.00 i det firma, hvor han er ansat, og kører efterfølgende i lastbil mod Kohberg. Her skal han afhente trailere med brød, og levere det ud til butikker.
I løbet af natten kører han planmæssigt rundt med leveringen, men efter han om formiddagen har afleveret traileren hos Kohberg, går det galt. På vej tilbage til firmaet, kører han i grøften ved Ishøj. Klokken er 10.00 om formiddagen, og på det her tidspunkt har han været på arbejde i ni timer.
Skruer i nakke og knæ
Lastbilen bliver totalskadet ved uheldet, og Claus Brink Albertsen ryger ud gennem forruden. Han kan intet huske, og politiet har fastslået, at lastbilen ikke havde nogle fejl. Han er simpelthen faldet i søvn, fået et blackout eller noget helt tredje i formiddagstrafikken syd for København, vurderer han selv.
- Det næste, jeg husker, er, at jeg vågner på Rigshospitalet klokken seks om aftenen. Hvad der er sket derimellem, må du ikke spørge mig om. Det kan jeg ikke huske, siger han.
10 skruer og metalplader i nakken, og tre skruer i knæet, der fik slået en flig af, var konsekvensen.
Claus Brink Albertsen er langt fra den eneste, der er kommet til skade som konsekvens af sit nattearbejde. En ny undersøgelse slår fast, at risikoen for ulykker stiger, når man har arbejdet i nattetimerne.
Uklar fremtid
Hvad fremtiden byder på, kan han ikke sige. Efter 11 år som lastbilschauffør må han finde noget nyt at give sig til, når han engang er kommet sig over sine skader.
- Jeg kommer ikke til at køre lastbil igen, for det kræver at man kan dreje nakken. Jeg kan heller ikke lave hårdt fysisk arbejde. Måske kunne det være et job på et kontor, hvor man disponerer over lastbiler. Men det kræver jo også en uddannelse, siger han.
Men det er ikke kun på arbejdsfronten, at det alvorlige uheld har sat sit præg.
- Jeg skal slappe meget mere af nu. Før havde jeg en masse fritidsaktiviteter som Hjemmeværnet, middelaldermarkedet eller frivillig på Roskilde Festival. Det har jeg ikke kunnet efterfølgende, siger han.
Han bor i Roskilde og går en gang om ugen til genoptræning for sit skadede knæ, som han også skal lave øvelser med hver dag. Nakken gør ondt hele tiden, og som dagen skrider frem bliver det sværere at dreje hovedet.
Overholdt reglerne
Claus Brink Albertsen har flere års erfaring med at køre lastbil. Han er ikke helt sikker på, at ulykken kun kan tilskrives nattearbejdet. Han fortæller, at han har overholdt sine køre-hviletidsbestemmelser og husket at slappe af i løbet af natten.
Derfor er han ikke sikker på, at tidspunktet på døgnen bærer forklaringen på, at ulykken fandt sted. Men han erkender, at der er forskel på, om man kører lastbil i de lyse dagstimer eller i de mørke nattetimer.
- Der sker noget om natten, når der ikke er noget trafik. Det er sværere at holde sig i gang, og at holde sig vågen. Man kobler ligesom fra, fordi der heller ikke er noget trafik, siger han.
Han forklarer, at han har overholdt alle sine køre-hviletidsbestemmelser og taget flere hvil i løbet af natten. Alligevel gik det altså galt.
Ulykken og de efterfølgende skader har dog ikke nødvendigvis afskrækket ham fra at arbejde om natten.
- Det afhænger jo af, hvad jeg ender med at må lave. Hvis det nu bliver lagerarbejde, er det også om natten. Men jeg vil nok hellere finde noget, hvor jeg kan stå op og arbejde om dagen.