Chefer: Sygemeldinger med stress går ud over kollegerne
Alle i en virksomhed påvirkes, når en medarbejder går ned med stress, viser ny undersøgelse blandt ledere. Foto: Jeppe Carlsen/Scanpix
Alle i en virksomhed påvirkes, når en medarbejder går ned med stress, viser ny undersøgelse blandt ledere.

Når en medarbejder bliver sygemeldt med stress, presser det kollegerne på jobbet.

Det oplever 64 procent af de ledere, der har deltaget i en undersøgelse om stress blandt deres medarbejdere, som interesseorganisationen Lederne har lavet i samarbejde med Psykiatrifonden. Det er YouGov, som har interviewet 1.018 ledere, der har deltaget i undersøgelsen.

28 procent af lederne oplever i høj eller meget høj grad, at deres afdeling bliver presset, når en medarbejder bliver sygemeldt med stress, og 36 procent oplever det i nogen grad. Det skriver Ugebrevet A4.

På mange virksomheder bliver der ikke hyret en vikar, når en medarbejder bliver sygemeldt, fortæller Dorte Rosendahl Kirkegaard. Hun er seniorkonsulent i videns- og netværkshuset Cabi.

- Det er klart, at det belaster kollegerne, for arbejdsopgaverne kan ofte ikke vente og fordeles så blandt lederen selv og øvrige medarbejdere, siger Dorte Rosendahl Kirkegaard til Ugebrevet A4.

Det er helt uacceptabelt, når en medarbejders stress-sygemelding går ud over kollegerne, mener Ulla Sørensen, som er arbejdsmiljøpolitisk chef i 3F.

- Når en medarbejder sygemeldes, er det ledelsens fornemmeste opgave at prioritere benhårdt i arbejdsopgaverne, så de tilbageværende medarbejdere ikke også overbelastes og i værste fald må sygemeldes, siger Ulla Sørensen.

Hos Lederne ser de flere og flere eksempler på, at lederne prioriterer i arbejdsopgaverne, når en medarbejder bliver sygemeldt med stress.

- Afdelingerne bliver presset på grund af sygemeldinger, og det smitter ad pommern til. Virksomhederne står og falder jo med medarbejdernes evne til at være effektive og produktive, og derfor er det også blevet en del af tænkningen, at man som leder skal undgå, at flere medarbejdere går ned med stress, siger arbejdsmiljøchef Lars Andersen fra Lederne.

Arbejdsgiverne er generelt blevet bedre til at prioritere i opgaverne, oplever Dorte Rosendahl Kirkegaard fra Cabi.

- At ens afdeling er under pres og har svært ved at nå arbejdsopgaverne, er oftest et problem, der ligger hos den enkelte leder. Men jeg ser en udvikling, hvor flere ledere går til deres egen leder og sige "min afdeling er for presset, vi har de og de opgaver, hvilke skal prioriteres?", siger Dorte Rosendahl Kirkegaard.