Chefer for udskældt projekt får kæmpe lønbonus

De to chefer for det udskældte projekt har fået 339.000 og 219.000 kroner i såkaldt resultatløn.
Projektdirektør Erik Stoklund Larsen har sammen med projektchef Niels Gottlieb fået udbetalt lønbonussen over fire år som belønning for deres præstationer i 2013-2016.
Projektdirektør Erik Stoklund Larsen har sammen med projektchef Niels Gottlieb fået udbetalt lønbonussen over fire år som belønning for deres præstationer i 2013-2016. Foto: Linda Kastrup / Ritzau Scanpix

 To chefer i Vejdirektoratet har modtaget store bonusser oveni deres løn i den periode, hvor de har haft ansvaret for det udskældte projekt med at udpege de firmaer, der skal bygge den nye Storstrømsbro.

Det viser en aktindsigt fra Vejdirektoratet, skriver Fagbladet 3F.

Det er projektdirektør Erik Stoklund Larsen og projektchef Niels Gottlieb, der har stået i spidsen for projektet. Lønbonussen er udbetalt over fire år som belønning for deres præstationer i 2013-2016.

Indtil videre har de to chefer fået henholdsvis 339.000 og 219.000 kroner i såkaldt resultatløn, mens de har haft ansvaret for Storstrømsbroen.

Kritikken af forløbet omkring den nye Storstrømsbro er haglet ned fra alle sider, og politikere fra begge sider af Folketingssalen, eksperter og byggeriets største erhvervsorganisation har alle højlydt undret sig over, hvordan det ikke lykkes Vejdirektoratet at opdage korruptionssager og katastrofal økonomi hos de italienske firmaer, der er udpeget til at bygge Storstrømsbroen.

Ifølge professor i økonomistyring på Aalborg Universitet Per Nikolaj Bukh kan den slags bonusordninger virke som en rød klud i ansigtet på almindelige borgere.

- Det er ikke usædvanligt, at chefer i det offentlige får udbetalt bonus, selv om der har været rejst kritik af deres arbejde, og der er gået hårknude i de projekter, som de har haft ansvaret for. Det kan provokere både politikere og almindelige borgere, og det er en problemstilling, man ikke kan ignorere, siger han.

Kurt Klaudi Klausen, der er professor i offentlig organisation og styring på Syddansk Universitet, mener, at sagen skriver sig ind i en længere række af problematiske sager om bonusløn.

- Ligesom de andre tilfælde, der har været fremme i offentligheden, så lyder det besynderligt. Det vil altid virke underligt i offentligheden, når der opleves alvorlige fejl med et projekt, og de ansvarlige stadig får fuld bonus, siger han.

Direktør i Vejdirektoratet Jens Holmboe mener, at det er fuldt berettiget, at de to chefer under ham har fået bonusudbetalinger i den periode, hvor de har haft ansvaret for Storstrømsbroen.

- De har fået den resultatløn, de har fortjent. De har haft ansvaret for en række meget store anlægsprojekter, som de har styret i mål til fuld tilfredshed. Nogle af dem har de endda afsluttet hurtigere og billigere end budgetteret. Og det er min opfattelse, at Vejdirektoratet bestemt for ikke er lønførende, når man ser på ansvaret og kompleksiteten i de pågældende funktioner. Storstrømsbroen er et rigtigt vanskeligt projekt. Men mine to ledere har handlet præcis, som de skulle, siger Jens Holmboe.

Vejdirektoratet understreger desuden, at Storstrømsbroen indtil sidste år kun har udgjort 'en meget begrænset del' af projektdirektør Erik Stoklund Larsens arbejdsportefølje.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.