Sidste år fik 108.332 chauffører fra lande uden for EU lov til at køre lastbil i Europa.
Det viser en opgørelse fra EU-Kommisionen, som Avisen.dk og Ugebrevet A4 er i besiddelse af.
Bare på et år - fra 2016 til 2017 - er antallet af blandt andre filippinske og ukrainske lastbilchauffører på de europæiske landeveje steget med mere end 33.000 personer.
En stigning, som Ole Christensen, medlem af Europaparlamentet for Socialdemokratiet, kalder "helt vanvittig".
- Det er jo dybt frustrerende, når vi ser på den store arbejdsløshed, der fortsat er i store dele af Sydeuropa. De her tal viser jo med al tydelighed, at EU ikke har formået at gøre noget ved problemet, siger Ole Christensen til Avisen.dk.
Presser lønnen ned
I dag er reglerne sådan, at EU-landene - afhængigt af de nationale regler - kan give vognmænd tilladelse til at hyre chauffører fra lande uden for EU, hvis ikke de kan finde ledige chauffører.
Litauen og Polen er de to lande, der inviterer flest lastbilchauffører til EU.
Polen alene stod i 2017 for 65.192 ud af de 108.223 tilladelser.
Avisen.dk har tidligere beskrevet, hvordan danske vognmænd henter chauffører hertil fra Filippinerne, Usbekistan og Kasakhstan igennem datterselskaber i netop Polen til en løn på kun 7.000 til 7.500 kroner om måneden.
Se tricket: Sådan kommer filippinske lastbilchauffører til Danmark
En praksis, som Ole Christensen mener er "dybt forkastelig".
- Det viser jo med al tydelighed, at det her kun handler om en ting - nemlig at få lønningerne i transportbranchen så langt ned som overhovedet muligt, siger Ole Christensen (S).
Han vil tage sagen op med EU's transportkommissær Violeta Bulc.
Kritikken bakkes op af Erik Østergaard, formand i Dansk Transport og Logistik, som er en arbejdsgiverorganisation for vognmænd.
- Det er jo bindegalt, at EU ikke lukker det her hul med det samme, og så begynder at uddanne nogle af alle de millioner af arbejdsløse europæere til et job i transportbranchen, siger Erik Østergaard til Avisen.dk.
Støvsuget for chauffører
Ifølge det norske transportfirma Bring Trucking, der også opererer i Danmark, skyldes det stigende antal chauffører fra ikke-EU lande, at mange vognmænd har svært ved at finde arbejdskraft inden for unionens grænser.
- Vi rekrutterer folk der, hvor vi kan finde dem, men antallet af chauffører begynder at være kritisk få i hele Europa, siger Tore Ketil Nielsen, koncerndirektør for International Logistik i Bring Trucking.
Søren Kaj Andersen, arbejdsmarkedsforsker og centerleder ved Københavns Universitet, peger dog på, at chaufførmangel kun er en del af forklaringen.
- Priser og lønninger er presset ekstremt langt ned i transportbranchen, og det kan gøre det svært at finde chauffører, der vil arbejde på de vilkår, der bliver tilbudt lige nu, siger Søren Kaj Andersen, og fortsætter:
- Derfor kan det være attraktivt for vognmænd at finde chauffører uden for EU, fordi de typisk kommer fra lande, hvor lønnen er lavere end i Europa.