Chauffør stukket med kniv: Nu skal Arriva stramme op

Arbejdsmiljøklagenævnet tvinger Arriva til at gøre mere for buschaufførerne ved, hvad de skal gøre, hvis de bliver udsat for vold.
Det var i Husum, at chaufføren blev overfaldet.
Det var i Husum, at chaufføren blev overfaldet. Foto: Brian Bergmann/Scanpix

Først fik buschaufføren to-tre knytnæveslag i ansigtet. Derefter stak passageren ham med en kniv bagfra. Nu fører et grimt overfald i Husum til, at busselskabet Arriva skal øge sin indsats for sikkerheden.

Det skriver Fagbladet 3F.

Det er Arbejdsmiljøklagenævnet, der stiller krav til Arriva. Nævnet har fuldt ud godkendt et påbud, som Arbejdstilsynet gav til Danmarks største busoperatør efter overfaldet. Arriva klagede over tilsynets krav. Men nu retter selskabet ind og er i gang med flere initiativer.

Episoden i Husum var så voldsom, at den blev omtalt i flere medier. Chaufføren opdager en sovende mand i bussen på endestationen.

Da han kontakter passageren, farer personen op. Derefter følger slagene. Chaufføren har held til at komme ud af bussen. Men så står han med ryggen til passageren. Personen griber fat i chaufførens arm og stikker med en kniv. Derefter løber passageren væk.

Arbejdstilsynet undersøgte episoden. Deres konklusion er, at Arriva ikke gør nok for at sikre, at chauffører handler hensigtsmæssigt, når der er fare for vold. Det er for meget op til hver enkelt selv at bedømme, hvad der er trygt.

Det er Arbejdsmiljøklagenævnet enig i. Chaufføren i Husum fjernede sig ikke langt nok væk fra den voldelige passager, og derfor blev han overfaldet to gange.

Arriva har en håndbog om vold og arbejdsmiljø. Men Arbejdstilsynet fandt ud af, at en lokal arbejdsmiljørepræsentant og en lokal leder ikke var helt sikre på procedurerne.

Trods sagens alvor så klagede Arriva over påbuddet. Firmaet mente, at de allerede havde en klar politik om forebyggelse af vold

- Men nu retter vi selvfølgelig ind efter afgørelsen, siger kommunikationsmedarbejder Morten Nissum Larsen fra Arriva.

Arriva satser blandt andet på en mere gennemgribende oplæring af chauffører i, hvordan de skal forholde sig over for sovende passagerer. Det samme med de situationer, hvor en person ikke vil betale for billetten.

- Vores arbejdsmiljøorganisation forbereder kampagner om sikkerheden. Det har vi også haft før, men det er nogle år siden, siger Morten Nissum Larsen.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.