Charterbranchen har fået sværere ved at tjene penge. Næsten alle store selskaber har fået reduceret overskuddet markant i de seneste regnskaber. Også vinteren har været hård ved virksomhederne, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten
Samtidig presses charterselskaberne af aggressive lavprisselskaber, som i stigende grad flyver til de mest populære rejsemål omkring Middelhavet.
- Det seneste år har der været betydelig overkapacitet. Der har simpelthen været for mange rejser til salg, og det trykker priserne, siger Stefan Vilner, der er direktør for Kuoni i Danmark og formand for Rejsearrangører i Danmark, RID, til Jyllands-Posten.
Kuoni omfatter Apollo og Falk Lauritsen Rejser, og den schweiziske koncern oplyser ikke regnskabstal for det danske marked. Men Stefan Vilner bekræfter, at indtjeningen har været faldende efter 2010, som var et godt år for charterbranchen.
Den negative udvikling ses i en række af de regnskaber, som Jyllands-Posten har gennemgået. Indtjeningen per solgt rejse falder, og i flere tilfælde er der tale om et fald i overskuddet på et tocifret millionbeløb.
Det gælder blandt andet for Spies, som er Danmarks største rejsevirksomhed. Selskabet fik i det seneste regnskab et overskud før skat på 32 millioner kroner, mens indtjeningen året før var på 43 millioner kroner.
- Det er mindre tilfredsstillende, men der var tale om et udfordrende år. Overkapaciteten var massiv, og der var alt for mange rejser til salg, siger Jan Vendelbo, direktør i Spies, til Jyllands-Posten.
Også Danmarks tredjestørste charterselskab, Bravo Tours, har fået færre penge i kassen. Det samme gælder mindre selskaber som Århus Charter.
Der er dog en enkelt undtagelse: Star Tour øgede sidste år resultatet før skat til 88 millioner kroner.