Matas går til angreb på Normal, Zalando og supermarkederne. Men det er ikke med endnu et lavpris-koncept. Denne gang angribes markedet med et luksuskoncept, skriver Børsen.
Matas er presset på det marked, som kæden har haft godt fat i, siden den blev grundlagt i 1949, men nu kastes der 600 millioner kroner i en investering, der skal sikre, at omsætningen stiger med en halv milliard.
Hen over de næste fem år vil Matas udvikle et butikskoncept, hvor butikkerne bliver større, får flere medarbejdere på gulvet i stedet for bag kassen og har flere luksusbrands som Chanel og Saint Laurent på hylderne, skriver Børsen.
- Det her handler om at være forskellig fra vores konkurrenter og tilbyde noget andet og mere end det, der allerede findes i markedet, siger Matas' topchef Gregers Wedell-Wedellsborg til avisen.
Her sigter topchefen direkte på lavpriskonceptet Normal, som har presset priserne på alt fra vatrondeller og shampoo til hårvoks og barbergrej.
Kunderne skal have ekspertise
Planen er at rulle strategien ud til otte af kædens knap 300 butikker i indeværende år
- En del af øvelsen har været at få Matas til at træde lidt mere frem. Vi vil gerne sikre os, at kunderne ved, at det, de får i Matas, er vores ekspertise, siger udviklingsdirektør Katrine Benthien.
Satsningen får opbakningen fra Michael Vitfell-Rasmussen, analytiker hos ABG Sundal Collier. Han siger til Børsen, at det giver mening at ville skille sig ud fra de andre.
- Det kan de ved at have flotte butikker og dygtige medarbejdere. Og er folk meget prisbevidste kan de gå i supermarkedet, i Normal eller på nettet, siger Michael Vitfell-Rasmussen til Børsen.