Det bliver dyrere og dyrere at handle i de danske discountbutikker.
Butikskæder som Netto og Rema 1000 har hævet priserne med helt op til 11 procent, så en kurvfuld varer i Rema 1000 koster 416 kroner i dag, mens man sidste år måtte betale 374 kroner for den samme bunke varer hos den samme kæde.
Det viser Politikens årlige pristjek af butikkerne Fakta, Aldi, Lidl, Netto og Rema 1000, som trods deres discountbrand lægger mere på priserne for fødevarer end andre på markedet.
- Alle fødevarer under et i alle butikker er steget med godt fire procent, og i discountbutikkerne er de steget med godt seks procent på et år.
- På den måde er deres prisudvikling relativ høj i forhold til den generelle prisudvikling i samfundet, siger fødevareøkonom Henning Otte Hansen fra Fødevareøkonomisk Institut ved Københavns Universitet til Politiken.
Dagligvarerne bliver dyrere, selv om markedets råvarepriser på korn og mælk er faldet det seneste år.
Prisen på brødhvede og brødrug er faldet med henholdsvis 11 og fem procent, men rugbrødet koster det samme som året før, og to kilo hvedemel er steget med 11 procent i alle butikker.
Og selv om råvareprisen på kartofler er 77 procent lavere i år, har kun Rema 1000 og Fakta sat prisen ned. De tre andre kæder lader kartoffelprisen stige.
Forbrugerrådet ærgrer sig over butikkernes prispolitik, som gør forbrugerne fattigere.
- Det er på tide at få undersøgt, hvorfor priserne stiger eller bliver holdt høje, siger projektleder Martin Salamon fra Forbrugerrådet til Politiken.
Erhvervsminister Ole Sohn (SF) har bedt Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen om et udspil, som kan forbedre konkurrencen på dagligvareområdet.
- Der er ikke tvivl om, at det kan gøres bedre, men jeg kan jo ikke kræve, at butikkerne ændrer deres struktur, siger Ole Sohn til Politiken.
/ritzau/