Dårligt arbejdsmiljø er blevet hverdag for buschaufførerne ved Arriva i Gladsaxe. Sådan lyder anklagen fra tillidsmand Stig Hansen, efter han og de øvrige chauffører mandag nedlagde arbejdet i forbindelse med et fagligt møde. På mødet blev godt 300 chauffører enige om fem kritisable arbejdsforhold, siger Stig Hansen til Avisen.dk:
1) Utilfredshed med bussernes tilstand, 2) mangel på forståelse fra ledelsens side, når chaufførerne ønsker at overholde 11-timersreglen, 3) chauffører, der føler sig truet og forfulgt at ledelsen, der deler skriftlige advarsler ud i en lind strøm, 4) utilfredshed med tillidsmanden og sikkerhedsrepræsentanten, som ikke gør nok for at få repareret busser og lave ordentlige vagtplaner og endelig er chaufførerne 5) utilfredse med at køre om natten.
- Vi er kort og godt utilfredse med ledelsen i firmaet. Vi er utilfredse med de her fem punkter, og i min verden er det hverdagsting. Det er det her, vi arbejder i. Det gælder ikke for hele Arriva generelt, men for Arriva her i Gladsaxe, siger tillidsmand Stig Hansen, der ikke vil uddybe yderligere.
Fejl i vagtplanen
Han og kollegaerne gik til fagligt møde klokken syv mandag morgen og indstillede dermed al buskørsel i hovedstadsområdet med linjerne 2A, 6A, 10, 68, 161, 176, 200S og 350S.
Ifølge kommunikationschef hos Arriva, Martin Wex, var det den berømte dråbe, der mandag fik bægeret til at flyde over buschaufførerne ved Arriva i Gladsaxe.
LÆS OGSÅ: For få pauser: Vrede buschauffører nedlægger arbejdet
- Der var fejl i vagtplanerne for december måned. Vagterne blev længere, end de egentlig måtte være. Det blev påtalt sammen med den faglige repræsentant, men det blev ikke sagt, og det blev dråben for dem, siger Martin Wex, der også forholder sig til de øvrige kritikpunkter:
- Der er ingen tvivl om, at det skal være sikkerhedsmæssigt forsvarligt at køre i busserne. Chaufførerne skal skrive fejlmeddelelser og påpege problemer, der ikke er blevet løst. Der plejer at være styr på det, men vi tjekker det nu igen for en sikkerheds skyld, siger Martin Wex.
- Det skulle helt ikke være mere end en enkelt gang, at 11-timersreglen ikke er blevet overholdt. Det er noget af det første, vi har set på, for det skal helst kun være meget sjældent, at det sker.
Utilfredse natarbejdere
Han forventer også, at chaufførerne bliver bedre vejledt, når et nyt driftscenter ser dagens lys om 10 dage. Utilfredsheden med de fagligt valgte kan Arriva ikke gøre noget ved, for dem har chaufførerne selv valgt, siger Martin Wex.
- A-busserne kører døgnet rundt, så nogle medarbejdere møder om natten og har fri om morgenen. Vi har gjort alt for at imødekomme ønsker. Det har fungeret i to år nu, så det overrasker mig, at det bliver bragt på banen nu, siger Martin Wex.
Tirsdag mødes chauffører med Arriva igen. Stig Hansen forklarer, at alle linjer kører normalt fra midnat.