Uroen ulmer i landets knap 400 selvstændige brugsforeninger. Det skriver Berlingske Business fredag.
Uroen bygger på topchef i Coop, Peter Høgsteds, nye linje, som ifølge flere uddelere, avisen har talt med, er for omkostningstung.
Peter Høgsted er imidlertid godt klar over, at hans mission om at ændre danskernes madvaner, og gøre dagligvarehandlen til mere og andet end discount både tager tid og koster penge.
Ifølge Berlingske Business advarede topchefen for to år siden koncernens 38.000 medarbejdere om, at retnings-skiftet kunne give anledning til blandt andet bekymring og frustration, men han er stadig fast besluttet på, at koncernen har valgt den rigtige vej.
- Der bliver ikke udtrykt bekymring af større størrelse hos mig. Det er nyt for mig, at der skulle være bekymring, siger Peter Høgsted til Berlingske Business.
Skeptikerne bruger skarpe ord om Peter Høgsted. Bland andet siger Hans Larsen, direktør i SuperBrugsen i Fensmark ved Næstved, at topchefen "er et omvandrende missil, som virkelig kan tænde brugsforeningerne".
- Der er ingen tvivl om, at han er en kreativ mand. Men det kniber med at tjene penge, og man kan altså ikke reinvestere så meget med et så begrænset overskud, siger Hans Larsen til Berlingske Business.
Den holdning er han ikke ene om, at sætte ord på. Leo Cordova, tidligere direktør for Asnæs Brugsforening og i dag konsulent for de mindre brugsforeninger, er også bekymret for strategien.
Han stiller spørgsmålstegn ved, om Coop har råd til den strategi ledelsen har valgt.
Leo Cordova mener desuden, at topchefen topstyrer så meget, at organisation er blevet mere spids end flad.
Coop består af cirka 1.200 dagligvareforretninger fordelt på kæderne SuperBrugsen, Dagli’Brugsen, Kvickly, Irma og Fakta foruden en netbutik, der blev lanceret tidligere på året.
Omkring 70 procent af butikkerne er ejet af Coop A/S, mens resten er ejet af knap 400 selvstændige brugsforeninger.
Peter Høgsted blev udnævnt til administrerende direktør i Coop i slutningen af oktober 2013.
Kilde: Berlingske Business