Niko Grünfeld er kultur- og fritidsborgmester i København. Han er medstifter af Alternativet og Altivisten. Niko er i øvrigt iværksætter på tiende år og arbejder med ledelsesrådgivning, coaching, konfliktmægling og undervisning i erhvervslivet samt den offentlige sektor.
STØJENDE OG forurenende racerbiler, der drøner rundt i København.
For nogen er det en hed drøm at få Formel 1 til København. For mig som nyvalgt kultur- og fritidsborgmester for Alternativet er det et mareridt. Formel 1 understøtter ikke Københavns profil som cykelby. Ej heller passer det ind i min og Alternativets vision om at gøre København til en grønnere og mere bæredygtig by, hvor jernhesten, kollektiv offentlig transport og ikke mindst mere miljøvenlige biler bør være de foretrukne transportmidler for københavnerne.
I Alternativet vil vi ikke forbyde biler i byen, som nogen måske har fået et indtryk af. I Alternativet ønsker vi at øge mobiliteten, reducere trængslen i byen og få flere københavnere til at vælge cyklen og elektriske transportformer, for eksempel elbiler. Jeg har valgt at takke ja til at køre i Kultur- og Fritidsforvaltningens brugte elbil, når min kalender ikke tillader, at jeg hopper på min ladcykel og cykler rundt til møder og besøg i byen. Det valg har nogen stillet sig kritisk over for de seneste uger. Til det er mit svar: I Alternativet hylder vi alle former for transportformer, som rykker i en grønnere retning med mindre bilos og mere ren luft, ved at gøre det billigere at køre grønt og dyrere at køre sort.
Derfor foreslår vi også i Alternativet at indføre roadpricing, øge beboerlicensen til parkering – i dag er det meget billigt for københavnere at købe en licens – samt at udvide parkeringszonen, der skal omfatte hele Københavns Kommune. Med de initiativer ønsker vi at nedbringe trængslen og luftforureningen, så københavnerne og byens besøgende kan trække vejret uden at tænke over, om de bliver syge af det. Ifølge Miljø- og Fødevareministeriet dør 1700 personer i hovedstadsområdet af luftforurening om året. Det tal skal ned.
DE GRØNNE løsninger ligger lige for, men adfærd og traditioner kan være svære at ændre – og jeg skal ikke gøre mig til dommer over folks personlige valg af transportform eller indkøb. Dog mener jeg, at vi fra politisk side af hensyn til klimaet og kloden har pligt til at understøtte de grønne og bæredygtige valg, så vi alle sammen bliver tilskyndet til at tage cyklen, metroen eller elbilen fremfor benzin- og dieselbilen og lægge de økologiske råvarer i indkøbskurven i stedet for de konventionelle.
I København skal vi gå forrest som grøn by og inspirere andre byer i verden til at følge trop. Derfor skal vi holde fast i, hvem vi er som by – en grøn by – og ikke lægge københavnsk asfalt til Formel 1. Der er så mange andre sportsevents og kulturelle begivenheder, som København kan være værtsby for. For eksempel er Tour de France et meget mere interessant event, som også er i Alternativets ånd. Et cykelløb, som mange danskere intenst følger med i om sommeren foran skærmen eller fra en fransk bjergskråning. Lad os hellere få professionelle cykelryttere end larmende racerbiler i de københavnske gader.
Dette er et blog-indlæg og ikke et udtryk for Avisen.dk's holdning. Hvis du finder, at indlægget er æreskrænkende eller indeholder injurier, så send en mail til tip@avisen.dk.