Det nye udspil til en reform af folkeskolen fra Danmarks Lærerforening, der blandt andet lægger op til at afskaffe lektioner i skolen, er blevet til i lyntempo efter regeringens udspil tirsdag.
Lærerne skyndte sig efter regeringens udspil tirsdag at gå i tænkeboks for at udmønte deres eget forslag.
- Jeg synes, at vi på mange måder rammer skiven fuldstændigt, siger lærerformand Anders Bondo Christensen til Ritzau.
Han har haft hasteindkaldt både hovedstyrelse, kredsformænd og senest en stor gruppe tillidsfolk sent torsdag for at præsentere planen.
- Heldigvis tog de rigtigt positivt imod planen, siger lærerformanden.
Han mener, at lærerne går videre end regeringen med at indrette skolen helt efter en sammenhængende skoledag. Regeringens udspil arbejder således stadig med lektioner.
- Med en sådan ny form for skoledag kan vi godt levere 25 timers undervisning om ugen, siger Anders Bondo Christensen.
Lærerne mener også, at de kan få plads til måske en ugentlig aktivitetstime. Ved at samle dem i puljer, kan lærerne deltage i udflugter, juleklip eller andre arrangementer.
Skoledagen bliver mere effektiv, når der ikke skal skiftes mellem fag, og man i stedet kan holde fokus i flere timer i træk. Samtidig bliver lærernes forberedelse lettere.
Anders Bondo Christensen mener, at en praktisk betonet undervisning vil blive styrket, så man for eksempel får tid til et planteprojekt.
Lærerformanden understreger, at en del skoler allerede har gode erfaringer med en skoledag uden lektioner.
Anders Bondo Christensen ønsker ikke at komme langt ind i debatten om, hvor mange timer lærerne underviser - eller bør undervise.
- Det vigtige er at få lavet en skoledag, der passer til visionerne i regeringsgrundlaget, siger lærerformanden.
På mandag venter et møde i partnerskabet om skolen, hvor reformdiskussionen for alvor skydes i gang.
Lidt længere fremme venter forhandlinger med KL om arbejdstid.
Anders Bondo Christensen mener, at hele diskussionen om en reform af folkeskolen er kommet forkert i gang med fokus på lærernes arbejdstid.
- Lad os nu finde ud af, hvordan en reform kan blive strikket sammen, så den når regeringens målsætninger. Så må vi efterfølgende lave rammerne i form af en arbejdsaftale, der passer til reformen, siger lærerformanden.
/ritzau/