Musik-streamingtjenester som Spotify og iTunes bugner af alt lige fra klassisk musik til hård rock, men for mange kan det være lidt af en mundfuld at orientere sig i de mange millioner sange, der er til rådighed.
Derfor er de digitale musikbutikker begyndt at tilbyde vejledning, som man kender fra de gamle pladebutikker, hvor et kyndigt personale gav gode råd til køb af ny musik.
Hos Spotify vil computeranalyser af din musiksmag fremover blive suppleret med en mere personlig vejledning, forklarer Frederik Westin, kommunikationsansvarlig for Spotify i Norden.
- Vi undersøger konstant nye måder at hjælpe vores brugere med at opdage ny musik på, så de får muligheden for at udvide deres musiksmag. Vores nye tilbud, "Fresh Finds", er en del af vores overordnede mål om at skabe en lettilgængelig platform for alle typer af musik, siger han.
Fresh Finds er en samling af kunstnere, som særligt musikkyndige brugere lytter til.
Også hos de konkurrerende streamingtjenester bliver computere erstattet med mennesker.
På Apple Musics radiostation "Beats One" hyrer man toneangivende radioværter fra eksempelvis BBC til at spille ny musik for lytterne, og hos tjenesten Tidal giver de redaktionelle anbefalinger.
I en tid, hvor pladeforretningen med den kyndige ekspedient er lukket, og musikbibliotekaren er erstattet af en studentermedhjælper, er der brug for vejledning, mener Rasmus Rex Pedersen, lektor ved Roskilde Universitet og forsker i streaming-tjenester.
30 millioner sange at vælge imellem skaber, hvad han kalder et "valgfrihedens tyranni".
- Vi har aldrig haft flere muligheder, men vi aner ikke, hvor vi skal begynde. Derfor vælger vi det, vi kender, siger han.
Indtil nu har tjenesten anbefalet musik baseret på algoritmer, men computere kan aldrig helt erstatte musikbibliotekaren, mener Rasmus Rex Pedersen.
- Algoritmer har det store problem med ny musik fra en ukendt kunstner, at den ikke kan databestemme nummeret, før det er blevet spillet, hvilket det jo ikke bliver, når det ikke bliver anbefalet, forklarer han.
En af de særligt kyndige musiklyttere, Spotify vil samarbejde med i fremtiden, er DR's radiovært Mads Axelsen.
Som tidligere vært på P3-programmet Det Elektriske Barometer og som nuværende vært på P6 Beat er det hans opgave at opdage den nye musik.
- Selvfølgelig kan algoritmer fremme hitlistepop på bekostning af den nye musik fra undergrunden. Omvendt har hele digitaliseringen gjort det nemt at opdage den nye musik. Samtidig er det også blevet meget nemmere for musikere at lave musik og komme frem uden om pladeselskaberne, siger han.
- Rasmus Rex bruger de redaktionelle anbefalinger hos Tidal og Spotifys nuværende funktion "Discover Weekly".
- Mads Axelsen foretrækker siderne I-D.vice.com og Pitchfork.com, når han skal opdage ny musik. Her finder man nyt fra undergrunden inden for pop, rock, hip-hop og alt midtimellem.
- Spotify findes i en gratis version med reklamer, mens det koster minimum 99 kroner om måneden at abonnere på Tidal og Apple Music.
/ritzau/FOKUS