Fødevarekontrollen krævede, at der var adgang til toilet på en mobil juicebar, der blot bestod af en cykel med en lille anhænger.
En kro fik en sur smiley, fordi den glade smiley ikke var hængt op i indgangspartiet, men inde i restauranten.
En bagermester fik, ifølge sin brancheorganisation, kritik af fødevarekontrollørerne, der mente, at bageriets vægge var gullige og dermed urene.
Han opgav at forklare, at væggene var malet beige. Så han hyrede en maler til at male væggene hvide.
Indehavere af de små fødevarevirksomheder og deres brancheforeninger retter en hård kritik mod Fødevarekontrollen.
Frygt for kontrol
Bagermestre, restauratører, butiksejere og deres medarbejdere frygter fødevarekontrollens folk, som de synes er unødigt emsige og optræder uprofessionelt, når de dukker uanmeldt op og giver hård kritik for selv små forseelser.
"De belaster arbejdsmiljøet ofte uden at forbedre fødevaresikkerheden," siger Hardy Christensen. Han er formand for brancheorganisationen Bager- og konditormestre i Danmark, BKD, med over 600 medlemmer.
Han fortæller om bagere, der har fået forbud mod at have mel på det bord, hvor dejen skulle æltes.
"Det opstår en slags skyttegravskrig, når fødevarekontrollen dukker op. De er ofte uforsonlige, ja næsten lidt krigeriske, så medarbejderne bliver skræmte eller reagerer ved at blive trodsige," siger han.
Uprofessionelle
Det bekræfter den københavnske restaurant-iværksætter Roberto Uboldi. Han siger, at visse fødevarekontrollører opfører sig uprofessionelt.
"Der florerer navne på fødevarekontrollører, som med deres humørsvingninger og mærkelige ideer spreder frygt i hele branchen. Alle restauratører vil være gode venner med dem for at undgå ballade,"siger han.
Uvisheden er det værste, siger Hardy Christensen, BKD.
"En fødevarekontrollant har måske en dårlig dag. Så han leder efter noget, han kan være utilfreds med. Det lykkes – til uoverskuelig ulempe for den lille forretningsdrivende og medarbejderne, som er ved at få en blodprop, når de dukker op," forklarer han.
Klump i maven
Roberto Uboldi siger, at alle, både opvaskere, tjenere og chefer, får en klump maven, når Fødevarekontrollen kommer.
"Ingen ved, hvad de kan finde på, for de kan fortolke reglerne, som de vil," siger han.
Det er ifølge Roberto Uboldi ikke Fødevarestyrelsens fortjeneste, at det er lykkes ham at markedsføre nogle innovative restaurationskoncepter.
"Er de i humør til det, modarbejder de. Eksempelvis krævede de, at der var adgang til toilet på min mobile juicebar, som blot bestod af en cykel med en lille vogn bagefter." siger Uboldi.
Bøde på 5.000 kr.
Jette Jakobsen, der sammen med sin mand i årtier har drevet en lille Statoil-butik i Bording nær Herning blev for nylig straffet for at sælge frisklavede sandwicher med datomærker – men uden mærker, der angav ingredienserne.
Det straffede Fødevarekontrollen dem med sur en smiley og en bøde på 5.000 kroner.
"Det er det rene vanvid. Vi er rystede. Frustrerede og kede af det," siger Jette Jakobsen.
Leif Andersen, indehaver af Vilhelmsborg Kro synes, at Fødevarekontrollens folk er flinke.
"Ved at græde"
"Vi har aldrig fået kritik for problemer med hygiejnen, men deres krav papirarbejde tager så hårdt på min kok, at hun er ved at græde, når de kommer på besøg," siger han.
Den store brancheorganisation Dansk Erhverv er bekymret.
"Det er behov for, at kontrollanterne husker på, at de har en vejledningspligt i stedet for at de stillet sig op med en "det-siger-loven-attitude" - uden at ville vejlede om, hvad det så betyder," siger Lotte Engbæk Larsen, der er fødevarepolitisk chef i Dansk Erhverv.
Hun siger, at fødevarekontrollen var mere mindre imødekommende, da politikerne for år tilbage krævede "nul tolerance" med fødevaresjusk.
Alligevel advarer hun mod, at det kan komme dertil, hvor restauratøren ikke tør spørge Fødevarekontrollen, om han gør tingene rigtigt af frygt for, at blive afsløret i at gøre noget forkert – og dermed blive hængt ud med en sur smiley.
At blive kritiseret offentligt gør det rigtig ondt, fortæller hun.
"De er kede af det, vrede og frustrerede, når de er uenige i den kritik, som omgående bliver offentliggjort til stor interesse for medierne, som har en tendens til at generalisere, så enkelttilfælde fremstår, som om det er en hel branche som har problemer," Lotte Engbæk Larsen.
Læs Fødevarekontrollens svar på kritikken: Kom nu ind i kampen!
Læs i morgen: Krav: Send fødevarekontrollen i skole