Vi snupper kagen, men vi løber fra opvasken.
Danmark skovler hvert år godt 23 milliarder kroner ind på skibstrafik rundtom i verden. Men den forurening, som vores store containerskibe udleder undervejs, er der ingen, der har ansvaret for.
Det drejede sig i 2005 om 32 millioner tons CO², der forsvandt op i den blå luft og dermed bidrog til den globale opvarmning.
Det er rundt regnet det samme som ni års CO²-udledning fra alle danske husstande eller 300 millioner optankninger af bilen.
Hvorfor i alverden hænger det sammen? Kan man bare sådan se stort på regningen?
Lyder mærkeligt
Nyhedsavisen prøver lykken hos Peter Rørmose, der er specialkonsulent i miljø og energi hos Danmarks Statistik. Han plejer at have styr på, hvordan talmysterier kan løses.
»Det er også lidt mærkeligt,« begynder Peter Rørmose.
»Mærsk sidder på Esplanaden i København og siger, at et skib skal sejle fra Kina til Indien, og så indgår fortjenesten i det danske nationalregnskab, men vi er ikke forpligtet til at tage forureningen med i vores CO²-regnskab til FN.«
Peter Rørmose forklarer, at hverken fly eller skibe er omfattet af den såkaldte Kyoto-protokol fra 1997, som ellers holder styr på verdens øvrige CO²-forurening.
Simpelthen fordi man dengang ikke kunne finde ud af at blive enige om en model, når flyene og skibene hver dag skal krydse landegrænser.
Stiller skibe dårligt
Så det handler altså om, at ingen ville give sig.
Men burde Danmark så ikke arbejde for, at skibene kom ind under Kyoto-protokollen? Nyhedsavisen ringer til skibenes stemme, afdelingschef i Rederiforeningen Hans Henrik Petersen.
Er det ikke rimeligt, at danske rederier har ansvar for den forurening, som danske skibe udleder?
»Tja, det kan du sige. Men vi vil kun gå med på en aftale, hvis andre lande også går med. Ellers skader det vores konkurrenceevne,« siger Hans Henrik Petersen.
Samme argument kommer fra Venstres søfartsordfører, Lars Christian Lilleholt, der også vil beskytte de danske skibe.
Men 32 millioner tons CO². Det er alligevel en del. Skal vores skibe bare have lov til at lukke det ud, når vores fabrikker er omfattet af kvoter?
»Skibstrafikken udgør et potentielt klimaproblem, der er rigtigt. Derfor vil Venstre også opfordre rederierne til at indgå frivillige aftaler,« siger Lars Christian Lilleholt.
Klimaminister Connie Hedegaard (K) har meddelt, at hun vil arbejde for en løsning frem mod klimatopmødet i København i 2009.