SAS s bestyrelse har besluttet at droppe salget af håndteringsselskabet, Scandinavian Ground Services - indtil videre. Det oplyser selskabet tirsdag aften i en pressemeddelelse.
De 8.200 medarbejdere i SGS, der håndterer bagagehåndtering og check inn i lufthavnene, var ellers parat til at gå hjem, hvis bestyrelsens havde valgt at sælge deres arbejdsplads - et skridt der ville true titusindvis af danskeres vinterferie. Men strejken ser altså ud til at være afblæst.
Bestyrelsens beslutning er dog truffet på betingelse af, at SGS forbedrer kvalitet og lønsomhed.
- Beslutningen om at beholde SGS som et selvstændigt datterselskab i SAS forudsætter, at selskabet når de aftalte kvalitets- og omkostningsforbedringer inden for 18 måneder. Ellers bliver en ekstern løsning aktuel ved eksempelvis at få medejere, der er i groundhandling-branchen eller ved at udlicitere, skriver SAS koncernchef, Mats Jansson, i pressemeddelelsen.
Oven på bestyrelsesmødet var der dog dårlige nyheder til de 860 ansatte i Spirit Air Cargo. SAS har valgt at sælge fragtselskabet.
Og mekanikerne i SAS Technical Services må sluge, at Boeing 737 Classic-flyene fremover vil blive vedligeholdt uden for Skandinavien.
Luftfartsfunktionærernes formand, Nicolas E. Fischer, udtrykker tilfredshed med bestyrelsens beslutning. Han forventer nu at medarbejderne dropper strejken.
- Jeg tror, der bliver positive reaktioner i lufthavnen. Overordnet set har bestyrelsen truffet en fornuftig beslutning med den lille skønhedsfejl med Spirit Air Cargo, for der er mange kolleger derhenne. Men det er den rigtige beslutning at beholde SGS, og med hensyn til STS er det også fornuftige, at man outsourcer en bestemt type flyvedligehold, siger Nicolas E. Fischer til Nordjyske.dk.