I hospitalets personalerum hænger der en liste over Ugens Fejl , hvor lægerne også rangerer.
Hvis det står til Karen Meldgaard, så bliver det scenarie fremover en realitet.
»Det skal selvfølgelig tages med en portion ironi. Men man kan sagtens have en sådan liste på en arbejdsplads. For læger må gerne grine af små fejl, som eksempeltvis at komme til at sige noget på en uheldig måde til patienten,« siger Karen Meldgaard, der er næstformand for Dansk Selskab for Medicinsk Humor. Foreningen med 112 medlemmer tæller blandt andet læger.
Afdækker fejl
»Hvis man undlader humor, så bliver det hele stereotypt. Humoren skal man bruge for at turde afdække fejl,« siger Karen Meldgaard, der vil hive selvhøjtideligheden ud af de hvide kitler.
Ikke alle støtter op om foreningen, der også støder på læger, som mener, at foreningen er for grov og morbid. På Skejby Sygehus har Nina Gladkowa iført sig en hønse-hat i anledning af fastelavn. Sygeplejersken arbejder på afdelingen for børn med medfødte hjertesygdomme, og hun tager humor alvorligt. Derfor kan hun med et glimt i øjet finde på at snakke til de tekniske apparater, hvis de strejker.
»Hellere stå ved fejlen og lave noget sjov i stedet for at få knaldrøde ører. Patienten opdager det alligevel, og så kan man lige så godt gøre det til en gemytlig ting, der samler os,« siger hun. Den skæve måde at forholde sig til problemerne på møder dog også rynkede bryn.
»Lægers fejl tages generelt alt for lidt alvorligt. Hvis patienten synes, at fejlen er en bagatel, så er det i orden at lave sjov. Når man taler om fejl i sundhedsvæsenet, så falder afgørelserne som regel ud til lægernes fordel. Det viser alle de henvendelser, som vi får,« siger Anette Ulstrup, der er næstformand i Patientklagenævnet.