Pølser uden tilsætning, mælk fra græsgnaskende køer og æbler uden gift på skrællen. Det er altsammen varer, der giver danske landmænd hæder. Danmark har længe været blandt verdens førende, når det drejer sig om økologisk landbrug. Men nu er vi rykket ind i økologiens superliga og kan prale af titlen som årets økoland i 2009.
Udnævnelsen kommer fra verdens største økologiske messe BioFach i Nürnberg, hvor 2100 udstillere fra 110 lande deltager.
Messeledelsen nævner blandt andet det succesfulde samarbejde mellem de økologiske virksomheder og detailhandlen som begrundelse for, at valget faldt på netop Danmark.
Stolt fødevareminister
Fødevareminister Eva Kjer Hansen (V) er stolt over udnævnelsen og mener, at titlen vil påvirke Danmarks internationale image.
»Det er en flot fjer i hatten, at vi nu bliver udnævnt til Årets Økologiske Land 2009. Det falder fint i tråd med, at vi samme år er vært ved FN’s klimatopmøde. Jeg tror, det vækker opsigt, at Danmark også markerer sig på økologi,« siger Eva Kjer Hansen til TV 2.
Også Dansk Landbrugs formand, Peter Gæmelke, er glad for titlen, som han mener vil få flere af hans medlemmer til at omlægge deres landbrug til økologi.
»Det vil jo sætte fokus på hele den økologiske produktion, og det kommer på et tidspunkt, hvor der er en flot stigning i salget af økologisk afsætning. Så det vil få en stor betydning for danske landmænd,« siger Peter Gæmelke fra BioFach-messen i Tyskland.
Hårdt arbejde
Formand for Økologisk Landbrugsforening, Evald Vestergaard, der også er på messen for at promovere danske øko-virksomheder, melder om en stor interesse for dansk økologi:
»Danske øko-varer vækker en del opmærksomhed hernede. Både mejeriprodukter og pølser er populære. Men der er også efterspørgsel efter morgenmadsprodukter og juice.«
Evald Vestergaard er begejstret over titlen som årets økologiske land, men understreger, at det kræver hårdt arbejde, hvis danske landmænd skal være blandt verdens førende eksportører af økologi.
»Den store udfordring næste år bliver at skaffe nok økologiske råvarer og få flere landmænd til at lægge deres drift om,« siger Evald Vestergaard.
I løbet af de seneste tre år er salget af økologiske varer steget med 65 procent herhjemme.
Mejeriprodukter som mælk, youghurt og smør.
Oksekød og pølser.
Morgenmadsprodukter som müesli og havregryn.