200.000 liter tung olie. Hvert døgn. Året rundt.
Det er forbruget på containerskib Emma Maersk – en del af flåden hos A.P.
Møller Mærsk.
Men det er kun en brøkdel af et massivt forbrug, der samlet set udleder 40-50 millioner ton CO2 om året. Eller lige så meget CO2 som resten af Danmark. Det erkender konceren selv overfor Berlingske Tidende, der har fået adgang
til ellers hemmeligholdte tal.
- Vi står over for en kæmpe udfordring på miljøområdet, siger Nils
Smedegaard Andersen, A.P. Møller - Mærsks øverste direktør.
Ikke nok at tale om vindmøller
Udledningen fra søfart regnes ikke med i hverken Danmarks eller andre
landes CO2-regnskab, og det skal nu diskuteres politisk.
Forskningspecialist i klima og bæredygtig udvikling ved Risø-DTU, Kirsten
Halsnæs, er overrasket.
- Hvis man vil opnå de store effekter på CO2-området, såsom at begrænse
temperaturen, er det ikke nok, at vi taler om vindmøller i Danmark. Så er det
klart, at vi også skal se på CO2-reduktionsmuligheder i skibstrafikken, siger
hun.
Også Greenpeace mener, at det danske samfund skal se nærmere på det store forbrug.