En gruppe danske lastbilchauffører varslede søndag omfattende blokader af havne og grænseovergange. De er utilfredse med nye køre- hviletidsbestemmelser.
Men chaufførerne møder ikke opbakning i deres eget faglige bagland:
- Det er et helt forkert sted at tage fat og et helt forkert grundlag, som de gør det på, siger Carsten Paulin, formand for Eksportchaufførernes Landsklub, der hører under chaufførernes fagforbund, 3F.
De nye bestemmelser trådte i kraft 1. april 2007 som følge af et EU-direktiv, der skulle ensrette reglerne på tværs af medlemslandene. Meningen var at lette chaufførernes arbejde, give dem bedre arbejdstider og nedbringe antallet af trafikulykker.
Men samtidig skærpede myndighederne kontrollen med chaufførerne, og antallet af bøder røg i vejret, hvilket har skabt vrede og frustrationer blandt chaufførerne.
- Kontrolsystemet er effektiviseret utrolig meget i forbindelse med de nye køre- hviletidsbestemmelser. EU vil jo have styr på, at gutterne kører efter reglerne. Men mange chauffører har svært ved at omstille sig til de nye bestemmelser og beklager sig over de mange bøder, som de kalder dummebøder , siger Carsten Paulin.
Han har dog ikke meget medlidendhed med sine kolleger:
- Chaufførerne er sure over, at det nu bliver opdaget, når de svindler. Jeg synes nu, vi ligger, som vi har redt, siger Carsten Paulin.
Han fremhæver, at de nye bestemmelser skal evalueres efter et år, hvorfor chaufførerne efter hans mening burde have ventet og set tiden an.