Filmanmeldelse: Dansk thriller ryger lige ud over kanten

Dette er et blog-indlæg og ikke et udtryk for Avisen.dk's holdning. Hvis du finder, at bloggen er æreskrænkende eller indeholder injurier, så send en mail til tip@avisen.dk.





En af hovedreglerne i en gyser er, at folk som regel handler aldeles ulogisk – går ind i mørke, forladte huse eller flygter opad trapperne i stedet for ud af døren, når de bliver forfulgt af kutteklædte mordere med overdimensionerede knive hævet til hug.

Den slags hører genren til, hvis det vel at mærke bliver brugt på den rigtige måde. Men det gør det ikke i Laurits Munch-Petersens nye thriller ”Over kanten”, der er så fyldt med ulogiske og usammenhængende hændelser, at det fungerer som snubletråde for resten af filmen.

Det unge storbypar David og Freja har netop købt deres drømmehus: Stråtækt idyl et stenkast fra vandet og lige i nærheden af Møns klint. De når dog knapt at nyde udsigten og fejre Davids frieri med et knald på klinten, før en mand hopper ud over kanten i tilsyneladende selvmord. Og som om det ikke var nok til at spolere idyllen, begynder drømmehuset i bogstaveligste forstand at rasle ned om ørene på dem.

En dyr renovation truer, men vupti ud af tordenvejret dukker altmulig-håndværkeren Roar op en sen nattetime hos parret og tilbyder sin hjælp – og til en pris under det halve af alle de øvrige håndværkertilbud.

Parret siger ja, og for at få sat skub i renovationen får Roar lov at flytte ind i et skur på grunden. Der er bare lige to men’er. For det første begynder Roar hurtigt at bage på Freja, som ikke er helt upåvirket. For det andet arbejdede Roar tidligere hos manden, der styrtede ned fra klinten.

Og før man ved af det vikles David ind i en verden af stadigt stigende paranoia og jalousi. Er Roar i virkeligheden stjernepsykopat? Eller er David ved at miste realitetssansen på grund af sit arbejde i København, hvor han ernærer sig som computerspilsdesigner med projektet Real Dreamz, hvor man for alvor kan blande virkelighed og fantasi sammen.

Som sagt skal der sluges adskillige kameler for at acceptere filmens præmis. Selv om Møn vel ret beset hører til udkantsdanmark, så har man vel også hørt om tilstandsrapporter derude? Især når ejedomsmægleren spilles af Anders Hove, der burde få alle alarmklokker til at ringe. Det gør det imidlertid ikke hos det unge par, men for at publikum alligevel ikke skal være i tvivl, tordner dyster musik ud fra lærredet, så snart nøglerne til huset er blevet overdraget.

Og da vi lidt efter præsenteres for Elsebeth Stentoft i rollen som den lokale købmand Berthe, er vi 110 procent klar over, at den er helt gal på Møn.

Efter det bombastiske antrit, der er som taget ud af en gyserhåndbog for begyndere, formår Laurits Munch-Petersen dog at styre nogenlunde gennem det lange mellemstykke, inden filmen i sidste tredjedel roder sig ud i så mange uforløste setups og usammenhængende handlingstråde, at det nærmere minder om nedsmeltning end klimaks.

Til plusserne hører filmens billedside. Der er noget flot og lækkert over billederne, som næsten giver den et internationalt touch. Som når kameraet i helikopterhøjde fejer ind over havet mod klinten, der nærmest kommer til at ligne de hvide klipper ved Dover.

Her når ”Over kanten” et niveau, som desværre ikke modsvares af manuskriptet og skuespillerne. Hverken stand up komikeren Jonathan Spang eller skuespillerinden Christiane Schaumburg-Müller har således format og dybde nok i deres spil til at fylde rollerne som David og Freja ud.

Samtidig er det svært at goutere glamour-pigen Christiane Schaumburg-Müller – kendt fra TV-serien ”2900 Happiness” og Vild med Dans – forvandle sig til naturbarn og skifte storbyen ud med bindingsværk og overall. Det virker lige så troværdigt, som hvis man i stedet havde sat Paris Hilton til at spille rollen.

Laurits Munch-Petersen har selv forsøgt at fremstille sit valg af skuespillere som et ”anderledes og modigt valg”. Men det smager mere af gustent overlæg og spil for husarerne, når Christiane Schaumburg-Müller i flere scener optræder mere eller mindre nøgen. Og at hun tilmed har en stemme, der i filmen forveksles med dyreskrig, gør ikke hendes præstation mere spiselig.

Så er der langt mere interessant stof i Alexandre Williaume. Som Roar får han tilført rollen en sprængfarlig cocktail af charmerende, muskuløs håndværker med en konstant lurende farlighed bag det gemytlige ydre.

Jo, man forstår udmærket, hvor David bliver jaloux. Men selv om filmen også kan tolkes som en moralsk historie om jalousiens altødelæggende magt, så ville de fleste nok have fået samme tanker, når deres kæreste roder sig ud i så kluntet en forklaring som Freja om, hvem der egentlig købte en jagthat til Roar hos købmanden. Hun gør i sandhed kke meget for at bremse fantasierne - eller spilder tiden med at lade sig trøste af Roar.

Over kanten” vil gerne være en moderne Hitchcock-gyser a la ”Vertigo”, men ender desværre med at blive en ufrivillig karikatur på genren.

Over kanten – 95 minutter -  Danmark – Instruktør: Laurits Munch-Petersen – Medvirkende: Jonathan Spang, Christiane Schaumburg-Müller, Alexandre Willaume, Anders Hove, Elsebeth Stentoft, Danica Cursic m.fl.

 

Dette er et blog-indlæg og ikke et udtryk for Avisen.dk's holdning. Hvis du finder, at bloggen er æreskrænkende eller indeholder injurier, så send en mail til tip@avisen.dk.

Om denne blog:

Filmeksperten Michael G. Madsen blogger også på Avisen.dk: Læs 'CineMadsen' om nye film, filmtrends - og hvorfor Kate Winslet er fantastisk.

Om Michael Madsen:

Michael G. Madsen er journalist og filmekspert. De seneste syv år har han repræsenteret Avisen.dk på filmfestivalen i Berlin