Rodet, usikker, forvirrende og utroværdig.
Sådan lyder vælgernes beskrivelserne af Ny Alliances valgkamp.
Det viser en ny fokusgruppeundersøgelse, som analysevirksomheden Gad s Research har gennemført dagen efter valget.
Vælgerne i fokusgruppen overvejede i juni seriøst at stemme på Naser Khaders parti, men kun to valgte i sidste ende af sætte kryds ved Ny Alliance.
Og ifølge underdirektør i Gad s Research, Louise Harder Fischer, er forklaringen, at valgkampen fremstod meget rodet, fordi Naser Khader ikke evnede at formulere sig skarpt og præcist, og fordi meget druknede i en teknisk diskussion om dronningerunde og statsministerkandidater.
- Denne diskussion har helt tydeligt skadet partiets tilslutning, fordi den ikke blot skabte et rodet indtryk, men også skabte usikkerhed om og blokerede for de egentlige politiske udmeldinger, som mange af deltagerne har savnet. Det betyder, at mange af deltagerne er blevet usikre på, hvad partiet egentlig står for, siger Louise Harder Fisher.
Ny Alliance får også kritik for at have fremstået utroværdig
- Alt for mange ukoordinerede og ofte ugennemtænkte udmeldinger fra den ret brogede skare af kandidater var med til at skabe utroværdighed, forklarer Louise Harder Fischer.
En vælger i fokusgruppen udtrykker det således.
- De blev jo kørt rundt på røv og albuer. Mere hård hud tak og så skal de lære spillets regler bedre at kende. Man kunne faktisk aldrig helt regne med, hvordan det ville blive, og man blev lidt bekymret, hver gang de skulle på, siger en vælger i følge undersøgelsen.