Der var engang, hvor det at køre klimavenligt var det samme som at presse hele familien ind i en lille Volkswagen Lupo og bide bøjede nakker og sovende ben i sig.
Den tid er forbi.
Bag Lupoen og de andre grønne sardindåser stormer en række potente sportsvogne frem. Elegante, rappe og miljørigtige; Nogle af dem bruger strøm i stedet for benzin, andre kører på en blanding – fælles for dem alle er, at de udleder minmale mængder CO2.
Folkets opbakning
»Udviklingen af grønne biler i den bedre klasse er virkelig accelereret de seneste år,« siger lektor på Danmarks Tekniske Universitet (DTU) og ekspert i el-biler, Jørgen Horstmann til Nyhedsavisen.
Han forklarer, at det især er interessen for bilerne i USA og Japan, der nu begynder at smitte af på resten af verden.
»Derovre har man været langt fremme i mange år, men markedet har manglet. Det begynder at komme nu, fordi den folkelige efterspørgsel på biler, der både er klimavenlige og hurtige, er kommet,« siger han.
40 kilometer på literen
Tag for eksempel de amerikanske biler Fisker Karma og Tesla Roadster.
Karmaen er udviklet af danskeren Henrik Fisker og ligner mest af alt den italienske fuldblodsræser Maserati – bortset fra, at den med sin el- og benzinmotor kan køre 40 kilometer på literen og på under seks sekunder hamrer speedometernålen op over 100 km/t. Den bliver sat til salg i USA næste år for små 400.000 kroner.
Samtidig har dens største konkurrent, Tesla Roadster, netop fået topkarakter i en anmeldelse i det anerkendte franske bilmagasin Automoto.
Fodgængere får et chok
»Den er sexet og hurtig, og den kører så lydløst, at fodgængerne får et chok, når de opdager den i sidste øjeblik,« lød den begejstrede vurdering fra magasinets journalist.
Også Rover, Hummer og Ferrari har bebudet rappe, klimavenlige sportsvogne, men ligesom Tesla og Fisker kræver de, at man har tegnebogen i orden – herhjemme ligger de fleste på den forkerte side af en million kroner.
Desuden skal danskerne væbne sig med tålmodighed, før de kan køre frit rundt i el-sportsvognene, mener seniorforsker på DTU, Linda Christensen.
»Der går mindst et par år, før der er ladestationer nok uden for de private hjem,« siger hun.
Så selvom de grønne sportsvogne er hurtige, skal man altså ikke så langt væk, at der ikke er strøm til hjemturen.