Afpels Kongehuset

Dette er et blog-indlæg og ikke et udtryk for Avisen.dk's holdning. Hvis du finder, at indlægget er æreskrænkende eller indeholder injurier, så send en mail til tip@avisen.dk.

I Nyhedsavisen s artikel "Hoffet forbyder Mary-the med lakrids" (04.01.08 - http://avisen.dk/hoffet-forbyder-marythe-lakrids-040108.aspx) er det fuldt ud forståeligt, at te-firmaet ikke vidste, at man ikke må anvende Kronprinsessens navn som reklame for sine produkter. For hvorfor får f.eks. Kopenhagen Fur så lov til konstant at anvende de kongelige som gratis reklamesøjler for sine produkter?

Kopenhagen Fur, der er verdens største auktionshus for rå pelsskind, har generøst givet pelsgaver til bl.a. Kongehuset’s nyeste islæt Prins Joachim’s forlovede, Marie Cavallier, der har fået en minkcape. Hun fik dog ikke mulighed for at sige ja tak (eller nej tak!), da det var Prins Joachim, der modtog den på hendes vegne (www.kopenhagenfur.dk/sw21955.asp).

Selv ikke Danmark’s yngste kongelige, Prinsesse Isabella, undgår de danske minkavleres beskyttende opmærksomhed og har fået en kørepose af mink. Hendes storebror, Prins Christian, har tidligere fået en babylift af mink af de gavmilde minkavlere (www.kopenhagenfur.dk/sw19060.asp), der giver børnene både fødselsdags- og dåbsgaver.

De glade forældre, Kronprins Frederik og Kronprinsesse Mary, har takket mange gange ved at lave gratis reklame for babyliften ved flere lejligheder (www.kopenhagenfur.com/sw7178.asp). Kopenhagen Fur venter dog stadig spændt på, hvornår parret mon får taget Prins Christian’s dåbsgave, en babybæresele af mink, i brug (Kilde: http://kopenhagenfur-temp.inforce.dk/sw23169.asp).

Men hvordan kunne Kopenhagen Fur dog vide, at pels stod allerøverst på lille Isabella og Christian’s ønskesedler? Måske fordi de efterhånden kender forældrenes ønsker rigtig godt?
Da australske Mary Donaldson for nogle år siden kom til Danmark, var der ellers en smule sprogproblemer i forhold til pelsindustrien. Pelshandleren Viggo Alex Pedersen og bladet Costume troede i hvert fald, at de både måtte anvende billeder af Mary Donaldson i en reklamekampagne for pels samt sælge såkaldte ”Mary Donaldson-spænder”. Desværre glemte Viggo helt at spørge Mary om lov først…
(www.landbrug.dk/smcms/Landbrug/Nyhedscenter/Nyhedsarkiv_1/2004/3219/2707/Index.htm?ID=2707&tID=72 og www.anima.dk/dyrenesstemme/nytfraanima.pdf)

Måske skulle de bare have givet hende en lille gave? Kronprinsessen har nemlig været Kopenhagen Fur en stor hjælp og hjulpet dem med at sælge mange minks pelse (www.kopenhagenfur.com/sw15094.asp). Måske fordi Kopenhagen Fur havde givet Mary Donaldson en hellang minkpels i bryllupsgave (http://kopenhagenfur-temp.inforce.dk/sw10774.asp).

Kopenhagen Fur har også benyttet svigerinden, den tidligere Prinsesse Alexandra, som blikfang for sine produkter. På ganske fornem vis endda, da hun i forbindelse med sit bryllup med Prins Joachim for åben skærm modtog en minkpels. Markedsføring på absolut højeste niveau – beundringsværdigt!

Men måske skulle vi kigge på Kongehuset’s højeste instans, Dronningen. For hun er bestemt et hjælpsomt menneske. Hun er endda protektor for Dyrenes Beskyttelse, der til gengæld beskytter sin protektor og ikke ønsker at forbyde pelsavl. Dyrenes Beskyttelse vil dog arbejde på at forbedre minkenes tremmeliv (www.dyrenes-beskyttelse.dk/docs/minkhjaelpermink), selvom pelsavl ellers i flere EU-lande betragtes som direkte dyremishandling og derfor er forbudt i bl.a. England, Skotland, Nordirland og Østrig, mens lande som Italien, Schweiz, Holland, Tyskland, Sverige og Norge har taget skridt til at stoppe pelsavl (www.pelsinfo.dk/fakta/pelsavl.htm).

Dronning Margrethe gør skam ellers sit for at hjælpe dyrene. Hun køber f.eks. minkenes pelse, så den gavmilde pelsindustri får penge til måske en dag at forbedre dyrenes forhold og gøre dyremishandlingen mindre. Dvs. hun køber måske ikke ligefrem pelsene, men hun agerer i hvert fald velvilligt reklamesøjle, når hun får pelsgaver fra de danske pelsavlere (www.kopenhagenfur.com/sw11939.asp og http://kopenhagenfur-temp.inforce.dk/sw3272.asp samt www.bt.dk/article/20041224/ROYALT/112240017/1276/A).

Så det er skam helt i orden at bruge de kongelige som blikfang for private firmaers produkter. Men husk, at de helst vil betales i naturalier. De har nemlig penge nok.

For mere information om at sponsorere de kongelige kontakt:

Hofmarskallatet
Det Gule Palæ
Amaliegade 18
1256 København K
Tlf. 33 40 10 10
Fax 33 40 11 11
Hofmarskallatet@kongehuset.dk

Dette er et blog-indlæg og ikke et udtryk for Avisen.dk's holdning. Hvis du finder, at indlægget er æreskrænkende eller indeholder injurier, så send en mail til tip@avisen.dk.