HØRER DU TIL DEM, der går og tror, at lige pludselig bliver du heldig? Tro om igen.
Helt tilbage til Romerrigets tid udtalte filosoffen og forfatteren Seneca ordene: ”Held er, hvad der finder sted, når forberedelse møder muligheder.”
Held kommer sjældent ud af det blå. Lidt ligesom med lykken er det noget, der kan komme uventet, men ofte har det en tendens til at vise sig oftere, hvis vi også jagter det til en vis grad.
KAN MAN FORBEREDE SIG på at være heldig? Man kan i hvert fald forberede sig på muligheder, der kunne tænkes at opstå, og så udnytte dem til fulde, når det sker.
For nyligt havde jeg fornøjelsen af at være vært til en event, der handlede om salg og iværksætteri. Én af hovedtalerne var Brian Sørensen, der er stifter af virksomheden CULT.
Brian leverede et brag af et indlæg, og bagefter slog det mig, at CULT som firma ganske vist havde oplevet heldige sammentræf og muligheder undervejs, men at succesen med at drage fordel af disse lå i Brians meget grundige overvejelser omkring, hvad man stod for som brand og virksomhed og dermed også ikke stod for.
MAN KAN MENE MEGET om CULT, og det gjorde det fremmødte publikum også. Da jeg spurgte dem, om de havde hørt om CULT, så rakte 99% hænderne op. Imponerende branding-arbejde må man sige!
Vi var vel omkring 150 mennesker samlet, og mit næste spørgsmål til tilhørerne lød, hvorvidt de havde sympati for og kunne li’ CULT. Her var responsen noget mere delt. Jeg tænker, at den stod 70-30% i Brians favør.
Nu skal det imidlertid ikke handle om, hvorvidt folk elsker brandet CULT eller ej, for Brian og CULT har netop bevidst valgt at stå for noget og dermed også appellere til nogle og ikke til andre. Nej, pointen er den, at CULT er ét ud af efterhånden mange 100 virksomhedseksempler, jeg er stødt på, hvor man er dygtige til at gøre sig klar til at gribe mulighederne, når de opstår.
JEG OPFATTER IKKE Brian primært som heldig, men som dygtig og helt vildt entreprenant. Men som han selv kom ind på, så har der naturligvis opstået muligheder undervejs, som man ikke havde kunnet planlægge sig frem til.
Det var fx tilfældet, da én af CULT’s reklamekampagner kom ud i en voldsom mediestorm, og det firma, Brian Sørensen havde købt annoncekampagnen igennem, udtalte sig meget uheldigt i medierne. Det affødte, at reklamefirmaets store konkurrent Clear Channel ringede Brian op dagen efter og tilbød ham gratis reklame for et ganske stort beløb, hvis han blot i stedet ville køre sine provokerende reklamer hos dem. Det takkede Brian og CULT naturligvis ja til.
Denne unikke eksponeringsmulighed opstod ikke ud af det blå. Det er ikke sådan, at Clear Channel havde henvendt sig, hvis man havde siddet på kontoret nord for Aarhus og krydset fingre. Nej, muligheden opstod, fordi Brian og hans team havde gjort et grundigt stykke forarbejde og været meget klare i spyttet offentligt omkring, hvad man som virksomhed stod for. Også selvom man godt vidste, at det ville provokere mange.
Den klarhed og grundige overvejelser omkring branding og positionering affødte, at en reklamedirektør reagerede positivt på en medieomtale, og Brian siden kunne gribe denne gyldne mulighed for at få uvurderlig reklame i mange uger derefter.
NÅR DU SOM Avisen.dk-læser hører ovenstående historie, så skal min opfordring derfor lyde til dig, at du skal forberede dig på at være heldig, hvis du ikke allerede gør det. Det at være heldig er i princippet en passiv tilstand - ligesom forandringsparat er en passiv ting.
Heldet kommer til os, når vi skaber grobunden for det. Når vi begynder at forberede os på mulighederne, og når vi går fra at være forandringsparate til at blive forandringsskabende.
Dette er et blog-indlæg og ikke et udtryk for Avisen.dk's holdning. Hvis du finder, at indlægget er æreskrænkende eller indeholder injurier, så send en mail til tip@avisen.dk.