X Factor-dommer og jazzmusiker Thomas Blachman er en idérig herre, der ofte kommer med bud på løsninger til aktuelle samfundsudfordringer.
Tirsdag eftermiddag fik han foretræde i Folketingets undervisningsudvalg, og her præsenterede han sin idé til et helt nyt fag i folkeskolen. Det går ud på, at eleverne får mulighed for at udvikle idéer og vise deres kreative sider frem. For det er der brug for, mener den 54-årige excentriker.
I november var han gæstelærer på en folkeskole i Hvidovre i 12 dage, og det endte ifølge Thomas Blachman med at blive en succes. Eleverne udviste både kreativitet og sprudledede af højt begavede idéer, fortæller han.
- Jeg føler, at jeg var på feltarbejde. Det var fuldstændig mirakuløst, hvad der skete. Fra de sad der og ikke anede, hvad en idé var, for det havde de aldrig skulle forholde sig til før. De sprudledede af højt begavede idéer, siger Thomas Blachman til fagbladet Folkeskolen.
Han er uden pædagogisk erfaring og oplevede det som angstprovokerende at stå foran eleverne.
Thomas Blachman har fået stor respekt for lærergerningen, og han opfordrer dronning Margrethe til at takke Danmarks lærerstand i sin nytårstale.
Drømmer om et samfund, hvor man ikke røvkeder sig
Den mangeårige X Factor-dommer er ikke nødvendigvis tilhænger af den understøttende undervisning, som blev indført i forbindelse med den omstridte folkeskolereform.
I stedet anbefaler han, at man kalder det nye fag for et idéfag, hvor den eneste fejl, man kan begå, er ikke at begå fejl. Idéer bliver stadig mere tabuiseret i samfundet, mener Thomas Blachman og siger:
- Jeg drømmer om et bedre samfund, hvor jeg ikke røvkeder mig, når jeg går ud af døren, fordi der ikke er en skid idéer at få øje på og hvor jeg skal høre om de samme smålige problemer igen og igen.
En ny rapport fra Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM) viser, at mange folkeskoleelever keder sig i undervisningen. Elever, som Jyllands-Posten har talt med, fortæller, at skoledagene er for ensformige med de samme typer af opgaver det meste af tiden. De efterspørger bedre muligheder for at udfolde sig kreativt.
Lærer: For meget målstyring
Læreren Mette Frederiksen, der underviser på mellemtrinene på Syvstjerneskolen i Værløse, kan godt forstå elevernes synspunkt. Folkeskolereformen er skyld i, at undervisningen ikke varierer noget mere, mener hun.
- Min reaktion er, at der er to ting, der går galt her. Dels har vi efter skolereformen fået meget mindre tid til at forberede os, siger hun til Avisen.dk og fortsætter:
- Derudover er der det aspekt, at der er kommet så meget fokus på målstyring og læringsplatforme, at det skaber ensartede undervisningsforløb. Når alt skal bogføres, så skaber det mindre variation, og så bliver de faglige oplevelser trængt i baggrunden.