Blachman i praktik som lærer: Essentielt at de har gode arbejdsvilkår

Thomas Blachman savner kreativitet i den danske folkeskole. Samtidig er lærerne presset fra flere sider. Derfor er det vigtigt, at lærerne har nogle ordentlige vilkår, mener han.
Han er altid klar i mælet den mangeårige X Factor dommer, Thomas Blachman. Men det er ikke kun om deltagernes musikalske evner - også samfundet ligger ham på sinde.
Han er altid klar i mælet den mangeårige X Factor dommer, Thomas Blachman. Men det er ikke kun om deltagernes musikalske evner - også samfundet ligger ham på sinde. Foto: Sarah Christine Nørgaard/Scanpix

Lærerne skal have nogle bedre vilkår, for at de ikke knækker sammen under et stigende pres på dem. Så klar i spyttet er X Factor dommer Thomas Blachman.

Efter at have været i praktik på en skole i Hvidovre, er han slet ikke i tvivl om, hvor hård en samfundsopgave lærerne løfter.

Imens trækker overenskomstforhandlingerne 2018 op til dramatik. Fagforeningerne, der repræsenterer de offenligt ansatte, har indgået en 'musketered' om, at en aftale om lærernes arbejdstid skal skrives ind i en ny overenskomst for de cirka 750.000 offentligt og statsligt ansatte.

Spørger man Thomas Blachman, er der ingen tvivl om, at lærerne fortjener mere anerkendelse for deres arbejde.

- Lærere er per definition ekstremt socialt kompetente mennesker. Det er mennesker, der tror på mennesker og ikke tror på penge før mennesker. De går et ekstra skridt for andre mennesker og tager et ansvar. Hver dag står de og slider for at få alle med – det er et vidunderligt arbejde, de har gang i. Derfor er det fuldstændig essentielt, at de får nogle arbejdsvilkår, som kan stimulere dem, så de ikke går ned, siger Thomas Blachman, da Avisen.dk møder ham til et pressemøde inden den nye X Factor sæson.

Gode lærere giver gode skoler

Det burde være nærliggende, at der blev lyttet mere til lærernes ønsker. Det nytter nemlig ikke noget, at andre bliver herre over dem, mener han.

- Alle lærere er forskellige, men jeg ved af erfaring, at en god lærer gør en god skole. Så når alt kommer til alt, handler det om, at den enkelte lærer har det godt med sit arbejde og gode betingelser. Vi kan ikke have revisorer, der sidder og styrer samtlige institutioner i Danmark, for så bliver det derefter. Det skal være de folk, der står ude i virkeligheden og ved noget om det, vi lytter til, siger Thomas Blachman.

- Lærerne har en hård opgave nu – uden tvivl. De skal også rapportere, og de skal stå til ansvar overfor forældrene og forholde sig til forældrenes mere eller mindre frustrerede følelsesliv. De bliver sat i en position, hvor de skal overtage forældrerollen og kan blive anklaget nedefra, indefra, fra siden og oppefra, siger han.

Artiklen fortsætter under billedet

De tre X Factor dommere, Remee, Sanne Salomonsen og Thomas Blachman til pressemødet på Hotel Axel Guldsmeden i København.
Foto: Sarah Christine Nørgaard/Scanpix

Over en periode på seks uger har Thomas Blachman hver mandag og tirsdag været vikar på en skole i Hvidovre. I alt blev det til 12 dage, hvor den kontante X Factor dommer stod på den anden side af katederet.

På skolen har han forsøgt at få banket noget mere kreativitet og glæde ind i eleverne. Folkeskolen er blevet alt for ideforladt, og det er på sin plads, at der snart kommer gang i elevernes kreative hjul. Det skal ske ved at have to timers undervisning om ugen i kreativitet og ideer.

- Man skal bruge det der UUV-fag (understøttende undervisning red.) til noget fornuftigt. Lige nu synes børnene bare det er et udvidet frikvarter. Hvis man lagde et idefag ind to timer om ugen, ville det være perfekt. Idefænomenet er blevet taburiseret, og jeg forstår ikke hvorfor – for det er et eller andet sted, det vi lever af. Det er som om, det kun er de få med medfødt selvtillid, der får lov at være kreative. Men hvad med Hr. Petersen? Er tiden ikke kommet til at få alle op til kagebordet, og vise folk hvordan man gør?, spørger X-factor dommeren.

Er det fordi, folkeskolerne er blevet for styrede?

Der er bare ikke plads til det. Det er ikke nok at synge noget Kim Larsen eller smøre noget olie på et lærred. Det har ikke en skid med kreativitet at gøre. Jeg snakker om idegenerering. Om det er Skype, social intelligent teknologi eller en ny skruetrækker er lige meget - bare de får en ide om sig selv i folkeskolen, så de ikke bliver trætte af det. Det er det, jeg kæfter op om. Vi får et samfund, der mangler ideer, fordi det er de samme få, der byder ind hele tiden, og de er ved at gå kolde, siger Thomas Blachman.

Det er ikke første gang Kim Larsen-sange og olielærreder bliver gjort til syndebuk for manglende kreativitet i folkeskolen. Netop disse årsager var medvirkende til, at Blachman sendte sine børn i privatskole, har han tidligere fortalt Avisen.dk.

Thomas Blachman forstår ikke, at man bruger 'milliarder på at afmontere børnenes kreativitet'. Han så derfor gerne, at faget om at generere ideer kommer til at handle mindre om karakterer og mere om 'menneskelige karakterer', som han formulerer det. Ansvaret for, at det sker, ryger tilbage på politikerne.

- Min generation har en indbyrdes uudtalt aftale om at efterlade et bedre samfund til vores børn, end det vi overtog. Nu er tiden kommet til at handle, og det handler om at få det til at ske hurtigt. Det er regeringens ansvar - men uanset om du er blå eller rød, er det i alles interesse at skabe et kreativt land, der kan løse sine egne problemer, siger Thomas Blachman.

Thomas Blachman sætter sig for sidste gang i stolen som X Factor dommer, når den sidste sæson af det populære program ruller over skærmen fra den 1. januar 2018.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.