Selv om folkeskolereformen først træder i kraft fra næste skoleårs begyndelse til august, er langt de fleste skoler allerede i fuld gang med at indføre reformens elementer. Det viser en rundspørge til landets skoleledere, som Politiken har foretaget.
Ud af 380 skoleledere, der har svaret på undersøgelsen, fortæller 351, at deres skoler er allerede har indført nogle af folkeskolereformens elementer eller er i færd med at gøre det.
Det er især tilbuddet om lektiecafé til eleverne, som mange skoler - 84 procent af undersøgelsens deltagere - er i gang med, skriver Politiken fredag.
Desuden har godt halvdelen også allerede taget hul på at tilbyde eleverne mere motion og bevægelse hver dag. Også reformens mere faglige tiltag som flere timer i dansk og matematik er hverdag på en tredjedel af skolerne.
Desuden angiver omkring hver fjerde skoleleder, at de på anden vis er i gang med at implementere reformen. Det kan for eksempel være ved at benytte sig af holddeling på tværs af klasser eller at inddrage pædagoger i undervisningen, sådan som alle skoler skal med reformen.
Forældreorganisationen Skole og Forældre forudser, at den største udfordring ved at gennemføre folkeskolereformen bliver at få lærerne til at engagere sig i den nye hverdag i skolerne.
Det siger organisationens formand, Mette With Hagensen.
- Vi er bekymrede for, at vi står med en meget stor personalegruppe på skolen, som mangler motivation på grund af konflikten. Det kan vi stadig mærke ude på skolerne. Lærerne er selvfølgelig professionelle, og når de er sammen med børnene, bliver der leveret god undervisning. Men bekymringerne er der, og de kommer også til udtryk over for skolebestyrelserne, siger hun til Politiken.