Selvom det halve Danmark køber billet til toget i julen, så er DSB's økonomi rigtigt skidt kørende.
DSB skal til at oprette nye lån for at sikre driften, men må efter alt at dømme betale op mod 600 millioner kroner mere end ventet alene i renteudgifter de næste to år. Det skriver BT.
Ifølge Enhedslistens trafikordfører, Henning Hyllested, ser det sort ud for DSB.
- Min vurdering er, at DSB balancerer på randen af et sammenbrud, hvis det ikke lykkes at få rettet gevaldigt op på situationen, og det er meget, meget kedeligt, siger han til BT.
Venstres trafikordfører, Martin Geertsen, deler sin kollegas pessimisme.
- Jeg kan ikke få det bekræftet af transportminister Henrik Dam Kristensen, men jeg har den teori, at banker og andre kreditinstitutter har smækket kassen i for, at DSB overhovedet kan låne penge, hvis ikke staten garanterer, siger han til BT.
Og det er en meget alvorlig sag for DSB og resultatet af en række fuldkomment fejlslagne investeringer, mener Martin Geertsen.
DSB står over for at optage yderligere lån på over otte milliarder kroner. I forvejen har selskabet en gæld på 18 milliarder kroner og et stort underskud.
For at sikre en billig rente, var det tanken, at staten skulle garantere for DSB, så långiverne kunne være sikre på at få deres penge i tilfælde af et krak.
Men EU-Kommisionen har forbudt den danske stat at stille en garanti for DSB, da det vil være konkurrenceforvridende. DSB skal derfor låne på markedsvilkår, og det koster omkring ekstra 600 millioner kroner i renteudgifter.
DSB ønsker ikke at kommentere sagen og det har ikke været muligt at få transportminister Henrik Dam Kristensen i tale, men han står ved, at staten er klar til at holde hånden under DSB, skriver BT.
/ritzau/