Den er den tid på året. Dagene bliver kortere, temperaturen falder og for mange betyder automatisk skift til vinterdæk.
Men er det overhovedet nødvendigt? De foregående vintre har ko været mere grønne end hvide, og det kan tælles på få fingre, hvor mange reelle vinterdage, vi egentlig har i Danmark.
Skeptikere vil sige, at dækbranchen blot vil sælge nogle dæk og derfor slår de på tromme for vinterdæk, lyder det ofte i kommentarerne fra skeptikerne.
Men faktum er, at dæksalget jo ikke bliver fordoblet, da der stadig kun kan sidde 4 dæk på en bil ad gangen. Dermed holder dækkene alt andet lige også dobbelt så lang tid, hvis man vel at mærke også bruger de rigtige dæk til årstiden.
– Vinterdæk er stadig det rigtige valg på kolde og våde veje, hvilket er grunden til vores fortsatte udmeldinger. Og kommer sneen, så er man også klar til de udfordringer, der følger med, siger Dækimportørforeningens formand Jannick Ditlevsen.
Især på denne tid af året, kan vejene være lumske. I løbet af dagen og i de tidlige aftentimer kan vi ofte opleve dejligt, ja ligefrem lunt vejr, men i løbet af natten og i de tidlige morgentimer, kan kolde, våde og rimfrostglatte veje pludselig være en faktor, som man skal være opmærksom på. Her er det så, at vinterdækkene helt klart er at foretrække fremfor sommerdæk, som er bedst ved tocifrede varmegrader.
Vær forberedt og få skiftet i tide
Der behøver altså ikke ligge sne på vejen, før vinterdæk er det sikreste valg, men det hvide drys fra oven, sætter som regel ekstra fokus på behovet, og dermed også skub i de bilister, der ikke har været forberedt og klaret dækskiftet i tide.
– Man behøver ikke at vente til der er sne og is på vejene, før man får klaret omskiftningen til vinterdæk. Vi oplever desværre vinter efter vinter, at mange venter til sidste øjeblik, nemlig til sneen falder, og der skabes unødvendige risikofyldte situationer på vejene. Dermed bliver der pludselig meget travlt på værkstederne, som forsøger at klare kundernes akutte efterspørgsel. Det ville være langt bedre for alle, og mere trafiksikkert, hvis omskiftningen blev klaret, før der opstår et kritisk behov. Og det akutte behov grundet snefald og glatte veje har vi ofte set allerede i begyndelsen af november måned, betoner han.
– Der skal ikke ligge megen rim eller is på vandpytterne, før helårsdæk og vinterdæk overgår sommerdækket, men stiller man krav om optimal bremsevne, manøvredygtighed og, især med sne og is på vejene, fremkommelighed, så er helårsdæk stadig et kompromis. Så skal man ud – uanset vejr- og vejforhold – så er der kun et rigtigt og sikkert valg og det er vinterdæk, konkluderer Jannick Ditlevsen.
Tips om dæk:
Forkert dæktryk:
Kører man med for lavt dæktryk, betyder det stærkt forøget slid og stærkt forringede køregenskaber samt højere brændstofforbrug (typisk 5-7 procent).
Kilde: Rådet for Større Dæksikkerhed.
Køb kvalitet:
Man bør altid anskaffe sig dæk fremstillet af en anerkendt dækproducent. De meget billige dæk er som regel også de meget ringe dæk.
Kilde: Dækimportørforeningen.
Gamle dæk:
En firecifret kode på dækkets side som f.eks. 3610 betyder produceret i uge 36 i 2010. Så er dækket altså mere end ti år gammelt. Når dækkene er mere end fem år, anbefaler Rådet for Større Dæksikkerhed, at man jævnligt får dem tjekket af en dækspecialist. Dæk til Tempo 100-godkendte campingvogne må efter loven maksimalt være seks år gamle.
Kilde: Rådet for Større Dæksikkerhed.