Det er slet ikke sikkert, at togpassagerer, der mandag kører mellem Esbjerg og Lunderskov, lægger mærke til det.
Men fra og med den kommende uge behøver togene ikke længere køre på dieselolie. De kan klare sig med strøm.
Det er situationen, efter at det tre år lange arbejde med at elektrificere den 57 kilometer lange strækning er afsluttet. Undervejs er der blandt andet rejst 1614 kørestrømsmaster.
Dermed er endnu en bid af jernbanenettet klar til at betjene elektriske lokomotiver.
- Vi har med indvielsen nået en stor milepæl i vores arbejde med at elektrificere en række danske jernbanestrækninger.
- Og flere steder er vi allerede i gang - blandt andet på den nye bane mellem København og Ringsted, siger Klaus Bergman, der er projektdirektør i Banedanmarks elektrificeringsprogram, i en pressemeddelelse.
Der er ifølge Banedanmark mange fordele ved elektriske tog.
De er mere miljøvenlige og mindre støjende, og så bliver rejsetiderne nedsat, fordi togene accelererer hurtigere. Og så er de både billigere og mere stabile i drift end dieseltogene, der er på vej til at blive udfaset.
Jernbanenettet mellem Padborg og København er allerede elektrificeret, ligesom Tinglev-Sønderborg og København-Helsingør.
Blandt de kommende nye strækninger med strøm på er Køge Nord-Næstved og Aarhus-Lindholm.
/ritzau/