Bag kommunes jobsucces: Pressede sagsbehandlere siger op
Ny indsats bringer kontanthjælpsmodtagere og sygemeldte i job i Hjørring. Samtidig siger pressede socialrådgivere op
Mads Bilstrup, formand for Dansk Socialrådgiverforenings Region Nord (tv.) og Ivan Leth (S), formand for Hjørring Kommunes arbejdsmarkedsudvalg.
Mads Bilstrup, formand for Dansk Socialrådgiverforenings Region Nord (tv.) og Ivan Leth (S), formand for Hjørring Kommunes arbejdsmarkedsudvalg. Foto: Pressefoto/Privat

Det er lykkedes Hjørring kommune at bringe hundredevis af ledige i job og uddannelse med en ny, målrettet beskæftigelsesindsats. Men bag succesen lurer utilfredshed blandt socialrådgiverne, der er pressede af mange nye krav på jobbet. 

Selv om socialrådgiverne i dag har færre sager på skrivebordet, oplever de, at jobbet kræver så meget, at flere af dem har valgt at forlade deres job i kommunen. Det får Dansk Socialrådgiverforening til at reagere over for kommunen. 

- Det er blevet for meget, siger Mads Bilstrup, der er formand for Dansk Socialrådgiverforenings Region Nord.

- Når folk rejser, så forsvinder viden. Ledelsen siger, at man er opmærksom, men medarbejderflowet er for stort lige nu. Det bringer fagligheden i spil, siger Mads Bilstrup.

Reaktionen kommer efter, at Hjørring kommune har indført en ny, ambitiøs beskæftigelsespolitik, hvor sagsbehandlingen er mere individuel, og hvor socialrådgivere arbejder tæt sammen med sygeplejersker, psykologer og fysioterapeuter.

Kommunen har investeret 125 millioner kroner i projektet, der over en fire-årig periode skal bringe 1.700 kontanthjælpsmodtagere og sygemeldte i job. Millionerne er blandt andet gået til at ansætte 37 nye medarbejdere, til kurser i den nye sagsbehandling og til anderledes tilbud til de ledige.

Halvvejs i projektet er 600 kontanthjælpsmodtagere og tidligere sygemeldte kommet i job eller uddannelse, viser kommunens opgørelse.

- Tankegangen i Hjørring er supergod. Man går tidligere ind i sagerne, og der er en kæmpe-palet af tilbud. Den håndholdte indsats er sød musik i socialrådgiveres ører. Men det er hårdt arbejde for sagsbehandlerne, siger Mads Bilstrup.

I Hjørring har socialrådgiverne omkring 40 sager på skrivebordet. I andre kommuner kan den enkelte socialrådgiver have ansvaret for op til 100 sager. Men de færre sager har ifølge socialrådgivernes formand ikke gjort hverdagen lettere, for arbejdsgangen er blevet mere krævende.

Mads Bilstrup nævner konferencemøder, udarbejdelse af referater og handleplaner, udmøntning af planerne plus det almindelige myndighedsansvar som noget af det, der presser socialrådgiverne i hverdagen. Han mener også, at sparringen med de mellemledere, der skal udstikke retning og mål for arbejdet, 'lader meget tilbage at ønske'.

Avisen.dk har talt med en af de socialrådgivere, der har valgt at sige sit job op til fordel for et job i en anden kommune. Hun oplevede et tidspresset miljø og savnede bedre kommunikation med ledelsen. Blandt andet om de tilbud, det var muligt at give borgerne og beskrivelser af arbejdsgangene.

- Vi sidder med færre sager, ja, men vi sidder også med flere opgaver. Ledelsen siger, at vi skal tænke ud af boksen. Men hvis man ikke har kommunikationen med om, hvordan det kan lade sig gøre at tænke ud af boksen og ændre på den hidtidige praksis, så er det svært, siger socialrådgiveren, der ikke ønsker at stå frem med navn. 

Rasmus Ravn, der som ph.d. stipendiat ved Aalborg Universitet følger den nye beskæftigelsespolitik i Hjørring, siger, at der er tale om et reelt kulturskifte i sagsbehandlingen. Hjørring kommune er i gang med 'at vende en supertanker', og derfor er der ikke noget at sige til, at medarbejderne kan opleve hverdagen som en vanskelig udfordring, mener forskeren. 

- Man skal i hvert fald være god til at multitaske, bemærker Rasmus Ravn om det nye tværfaglige samarbejde.

Det, der gør arbejdet mere komplekst, er, at borgernes situation nu skal belyses i en tværfaglig analyse, som socialrådgiverne bidrager til sammen med sygeplejersker, fysioterapeuter og psykologer.

- Det kræver mange ressourcer, siger forskeren. 

I Hjørring kommune er seniorkonsulent Torben Birkeholm enig i, at medarbejderne oplever et kulturskifte. Netop derfor prioriterer kommunen, at sagsbehandlerne bliver trænet i den nye sagsbehandling, understreger han.

- Vi vidste godt, at det var en stor forandring, men vi er nok blevet overraskede over, at det var så omfattende. De nye arbejdsformer kan opleves som kaos, indtil det hele falder på plads. Når tingene så lykkes, er medarbejderne ikke til at skyde igennem, siger Torben Birkeholm.

Han mener, at det er forventeligt med opsigelser i kølvandet på store forandringer, men han vil ikke tilskrive alle udskiftninger de nye arbejdsformer. 

Ifølge Ivan Leth (S), formand for kommunens arbejdsmarkedsudvalg, er der gang i 'en god dialog' med Dansk Socialrådgiverforening om, hvordan arbejdet kan organiseres bedst muligt.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.