129 mennesker døde i trafikken, mens de var på arbejde i perioden 2004-2015.
Blot syv af dem - eller fem procent - er undersøgt af Arbejdstilsynet.
Det skriver Fagbladet 3F.
Arbejdstilsynets direktør Peter Vesterheden kan ikke redegøre for, hvordan tilsynet har udvalgt de syv ulykker, der er blevet undersøgt.
- Præcist hvorfor vi ikke har eller har, kan jeg ikke redegøre yderligere for. Jeg kan bare sige, at nu ændrer vi praksis, siger Peter Vesterheden.
Ekspert i arbejdsmiljø Kent J. Nielsen stiller spørgsmålstegn ved, hvordan tilsynet har udvalgt de syv dødsulykker.
- Hvis det er tilfældigheder er det jo problematisk, for så er der jo en vis sandsynlighed for, at der overses overtrædelser i nogle af de dødsulykker, som ikke undersøges, siger Kent J. Nielsen, der er souschef på Arbejdsmedicinsk Klinik ved Regionshospitalet i Herning.
Om Arbejdstilsynets undersøgelse af blot syv ud af de 129 dødsulykker, siger professor ved Aalborg Universitet og ekspert i arbejdsmiljø Peter Hasle:
- Jeg synes klart, at tallene illustrerer behovet for at undersøge de arbejdsrelaterede trafikulykker nærmere. De udgør en så væsentlig del af arbejdsulykkerne, at hvis vi for alvor skal have knækket kurven, skal vi have sikret en effektiv forebyggelse også i trafikken, siger professoren til Fagbladet 3F.
Hidtil har politiet som udgangspunkt behandlet arbejdsrelaterede dødsulykker i trafikken efter færdselsloven. Arbejdstilsynet har forventet at blive kontaktet af politiet, hvis der er sket overtrædelser af arbejdsmiljølovgivningen.
Fremover skal Arbejdstilsynet indhente politirapport efter hver eneste arbejdsrelaterede dødsulykke i trafikken. Tilsynet skal i hvert enkelt tilfælde vurdere, om der er sket overtrædelser af arbejdsmiljøloven, og der skal rejses retlig tiltale mod arbejdsgiveren.