Anders And & Co. i stor brøler: Skal betale 60.000 kroner i straf

Bladhuset Egmont får nu en stor bøde for en omstridt Anders And-forside. Det var skjult reklame for Den Blå Planet, lyder det i afgørelsen.
Det var skjult reklame, da Rip, Rap og Rup fløj på Den Blå Planets hammerhaj i luften over akvariet. Sådan lyder det nu fra Rigsadvokaten.
Det var skjult reklame, da Rip, Rap og Rup fløj på Den Blå Planets hammerhaj i luften over akvariet. Sådan lyder det nu fra Rigsadvokaten. Foto: Egmont

Må Rip, Rap og Rup flyve på en Hammerhaj i luften over akvariet Den Blå Planet på forsiden af Anders And & Co. uden det har noget med historien i bladet at gøre?

Nej, det må de ikke. Og slet ikke, når Den Blå Planet har betalt for det.

Sådan lyder det fra Anklagemyndigheden, efter Egmont Publishing Kids for to år siden blev politianmeldt af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Det skete efter metroxpress havde bragt historien om bladet, der stammer fra 2013.

Egmont Publishing skal betale 60.000 kroner i bødeforlæg og have konfiskeret midler for 29.600 kroner.

Også Den Blå Planet skal betale 60.000 kroner i bøde, mens den tidligere ansvarlige udgivelsesredaktør for Anders And & Co. har fået udstedt et bødeforlæg på 15.000 kr.

Udgivelsesredaktøren er efterfølgende stoppet i Egmont-koncernen og har siden 2014 har været chef for marketing og salg i netop Den Blå Planet. Det skriver mediawatch.dk.

Artiklen fortsætter under billedet.

Vicestatsadvokat hos Rigsadvokaten, Kirstine Troldborg, siger:

- Vi vil gerne have, at forbrugerne kan stole på, at det, de læser i aviserne eller tegneserier, ikke er reklame i forklædning. Reklame skal fremstå som reklame. Og beskyttelseshensynet bag reglerne er, at forbrugerne skal have mulighed for at vurdere reklamen som netop dét - altså i lyset af at indholdet er fremsat i kommercielt øjemed, siger hun, ifølge mediawatch.

Der er tale om særligt skærpende omstændigheder, når det omhandler skjult reklame målrettet børn.

Egmont Publishing accepterer Rigsadvokatens afgørelse, oplyser Frank Vilstrup, kommerciel direktør.

- Fra første færd har vi beklaget, at der er nogen, der har oplevet det her som skjult reklame. Det har selvfølgelig ikke været vores hensigt. Og vi er vores ansvar bevidst – i særdeleshed fordi vi udgiver til børn og unge, siger han til MediaWatch.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.