Transportkoncernen DSV begynder i år for alvor at kunne se fordelene ved opkøbet af den amerikanske konkurrent UTI Worldwide.
Det viser DSV's regnskab for 2016, hvor det danske selskab opkøbte den amerikanske konkurrent og slog selskaberne sammen 1. februar.
- Igennem 2016 har vi holdt god fremdrift i integration af UTI samtidig med, at vi har fastholdt fokus på forretningen. Dermed opnåede vi meget tilfredsstillende resultater i alle tre divisioner, siger selskabets topchef om divisionerne til lands, til vands og i luften.
- Vi forventer at færdiggøre integrationen og fortsætte med at vinde markedsandele i 2017 og derved skabe vækst i indtjeningen på 21 - 29 procent, siger topchef Jens Bjørn Andersen i meddelelsen.
DSV venter at kunne høste synergier fra fusionen på 1,5 milliarder kroner om året, hvor 40 procent skulle være realiseret i 2016, yderligere 40 procent i år og de sidste 20 procent i 2018.
DSV købte sidste år UTI Worldwide for 9,5 milliarder kroner. Opkøbet betyder, at DSV's nettoomsætning ryger i vejret fra knap 51 milliarder kroner i 2015 til knap 68 milliarder i 2016.
Resultat af primær drift før særlige poster for hele året blev knap 3,5 milliarder kroner 2016 mod tre milliarder i 2015. På bundlinjen blev det dog til 1,7 milliarder kroner mod over to milliarder kroner i 2015.
Bundlinjen er skæmmet af udgifter til fusionen. Der er sat 1,5 milliarder kroner af til at rydde op i UTI Worldwide i 2016 og 2017.
Men det hårde slid med at fusionere to selskaber med sammenlagt 45.000 medarbejdere og flere hundrede kontorer er overstået.
Og i 2017 skal det i høj grad været gevinster fra opkøbet, som skal løfte indtjeningen hos DSV.
Transport- og logistikkoncernen venter i 2017 et driftsoverskud før særlige poster på 4200-4500 millioner kroner, hvilket vil være en fremgang fra de 3475 millioner kroner i 2016.
/ritzau/