Forhandlingerne om en international CO2-aftale for luftfarten har tilsyneladende slået bak i Montreal i Canada onsdag.
Ifølge nyhedsbureauet Reuters vil tre af EU's største lande - Tyskland, Frankrig og Storbritannien - nemlig til at foreslå en neddroslet version af de europæiske krav om, at flyselskaberne skal betale for deres forurening
Forhandlingerne står i øjeblikket på i FN's luftfartsorganisation, Icao, der har 192 medlemmer, som skal behandle en række aspekter forbundet med luftfarten i hele verden.
Målet er, at repræsentanterne fra hele verden senest fredag skal enes om at reducere udledningen af drivhusgasser fra luftfartsindustrien. Ifølge FN's rapporter udgør det cirka fem procent af den samlede globale opvarmning.
En række af landene i Icao har meldt sig klar til at skabe en markedsbaseret handelsløsning, der fastlægges i 2016 og træder i kraft i 2020. Men det er uklart, hvad der så skulle ske indtil da.
Ifølge Reuters har EU-Kommissionen tidligere foreslået et kompromis, hvor klimaafgiften kun skulle opkræves for flyvninger over EU's luftrum i den mellemliggende periode.
Behovet for en fælles aftale er opstået, efter at EU i 2012 inkluderede luftfartssektoren i sin eksisterende model for klimaafgifter.
Dermed skulle også ikke-europæiske flyselskaber betale, når de landede og lettede i EU's lufthavne.
Efter voldsom modstand fra blandt andre USA og Singapore satte klimakommissær Connie Hedegaard i november sidste år kravet i bero, så Icao kunne nå at mødes og forhandle en aftale på plads ved mødet i år.
Europaparlamentet har hidtil bakket op om klimakommissærens strategi, men ser ikke ud til at ville godkende en udvandet version.
Connie Hedegaard har tidligere sagt, at hvis ikke det lykkes at lave en international aftale, vil EU genindføre sine skrappe regler.
/ritzau/