Afsløret: PostNord bruger underbetalte østchauffører

PostNord bliver kritiseret for at bruge billig arbejdskraft fra Østeuropa.
Det er reglerne for cabotagekørsel, der gør det muligt for PostNord at hyre østeuropæiske chauffører, der ikke får dansk løn.
Det er reglerne for cabotagekørsel, der gør det muligt for PostNord at hyre østeuropæiske chauffører, der ikke får dansk løn. Foto: Scanpix/Arkiv

Når en pakke skal bringes fra A til B i Danmark, er der risiko for, at den bliver transporteret af chauffører fra Polen, Bulgarien eller Litauen, som bliver underbetalt i forhold til dansk overenskomst.

Det skriver Fagbladet 3F.

PostNord har hyret eksterne vognmænd, der har ansat en række østeuropæiske chauffører til at køre containere med pakker fra det store distributionscenter i Brøndby.

Det møder kritik fra 3F.

- PostNord får offentlige penge for at leve op leveringspligten i Postloven. Så må man også kunne kræve, at de benytter sig af overenskomstdækkede underleverandører, som lever op til det arbejdsmiljø, man kan forvente på det danske arbejdsmarked, siger Flemming Overgaard, forhandlingssekretær i 3F Transport.

Reglerne skal overholdes

Hans Erik Lindkvist, HR-chef for PostNord Danmark medgiver, at chaufførerne ikke får løn i forhold til overenskomsten:

- Jeg ved ikke præcist, hvad de får i løn, siger Hans Erik Lindkvist. Han garanterer dog, at 'det er et klart aftalekrav fra vores side, at reglerne på området skal overholdes'.

Når en udenlandsk lastbil transporterer varer fra for eksempel Bulgarien til Sverige, må den gerne køre gennem Danmark, hvor chaufføren får bulgarske lønninger. For at lastbiler ikke skal køre tomme rundt og brænde diesel af til gråspurvene, må den ifølge EU-lovgivningen køre op til tre ture om ugen i Danmark, hvor chaufføren får løn i forhold til det land, som han kommer fra, fx Bulgarien. Denne transport kaldes "carbotagekørsel".

Det er altså et stykke hen af vejen lovligt at køre internt her i landet til østeuropæiske lønninger. Og det benytter PostNord sig gerne af.

PostNord mener, at virksomheden gør sig umage med at sikre sig mod ulovligheder blandt underleverandørerne:

- Jeg kan ikke give en 100 procent garanti for, at der ikke er brodne kar. Men vi gør alt, hvad vi kan for undgå det. Vi har meget skrappe krav til vores leverandører, siger Hans Erik Lindkvist. Han kender til ét tilfælde, hvor en underleverandør er blevet fyret, fordi loven ikke blev overholdt.

3F: Loven er for vidtgående 

Hans Erik Lindkvist kan ikke svare på, hvor omfattende brugen af billig østeuropæisk arbejdskraft er hos PostNords leverandører. Men oplyser, at "op mod 20 procent" af det totale antal transporter bliver udført af eksterne leverandører, de fleste danske.

Flemming Overgaard fra 3F Transport, synes, at loven er alt for vidtgående:

- Reglerne om carbotagekørsel er lavet af hensyn til miljøet, så lastbilerne ikke skal køre med tom last. Men vi ser desværre ofte eksempler på, at lastbilerne pisker over grænsen og tilbage igen for at tage mange ture i Danmark. Det er brud på carbotage-reglerne, da det aldrig har været meningen at cabotagekørsel kan foregå systematisk, siger han.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.