Stigende utilfredshed med AMU. Det er konklusionen i undersøgelsen 'Virksomhederne og AMU' fra Danmarks Evalueringsinstitut, EVA, der netop er blevet offentliggjort.
Kritikken går både på form og indhold:
AMU-systemet skal være nemmere at have at gøre med, og det skal fokusere mere på, hvad der er brug for i virksomheden. Og så skal det modsvare det teknologiske niveau i virksomhederne, som også efterspørger, at AMU bliver mere opsøgende.
På Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) mener man, at der er tale om kritiske resultater som parterne, skolerne og ministeriet er nødt til at forholde sig til.
- Der har løbende været forskellige vurderinger af AMU, men nu har vi dokumentation for at udviklingen går den forkerte vej på centrale områder, lyder det fra Michael Andersen, chefkonsulent i Danmarks Evalueringsinstitut og en af hovedkræfterne bag den tilbagevendende undersøgelse, der også blev lavet i 2007 og 2011.
Klar tendens
Det er ved at sammenligne med tallene fra 2007 og 2011, at EVA kan konstatere, at virksomhederne har skruet op for de kritiske røster i år. Således var der 60 procent af virksomhederne, der i 2011 vurderede, at udbuddet af AMU i høj eller i nogen grad var tilstrækkeligt. I 2015 er dette tal faldet til 55 procent.
Hertil kommer, at en stigende andel af virksomhederne peger på bestemte barrierer for at bruge AMU: Fx var det i 2015 31 procent af virksomhederne, der syntes, at AMU fokuserer for meget på generelle kompetencer og for lidt på, hvad der er brug for i virksomhederne. I 2011 var det tal 24 procent. Så selv om flertallet fortsat er positivt, er tendensen klar: AMU får stadigt flere hug.
- Selvom mange virksomheder fortsat vurderer AMU positivt, er der er tale om en klar tendens, hvor en stigende andel af virksomhederne peger på væsentlige barrierer for at bruge AMU. Der er tale om ny viden, som må få nogle alarmklokker til at ringe. Den ny viden kan bruges til at kvalificere diskussionen om, hvordan AMU også fremadrettet kan fungere som et helt nødvendigt bindeled mellem virksomhederne og uddannelsessystemet, siger Michael Andersen.