sponsoreret indhold Særligt tilrettelagt undervisning er en succes

Efter folkeskolen kommer gymnasiet og herefter en videregående uddannelse fx på universitetet. Sådan lyder i hvert fald samfundsnormen, men hvad gør vi med de unge mennesker, der af den ene eller anden grund ikke er i stand til at følge denne norm?

Vi må ikke tabe vores unge mennesker på jorden

Danmark er et velfærdssamfund, og vores unge mennesker har rigtig mange muligheder for at vælge den vej i livet, der passer dem. Desværre har vi indimellem tendens til at glemme den skrøbelige del af samfundet – nemlig dem, der ikke passer ind under normen og som ikke kan gennemføre en ungdomsuddannelse. Derfor er det essentielt, at der bliver gjort noget aktivt for at finde en plads til disse unge mennesker, hvor de selv får et udbytte og samtidig kommer et skridt tættere på at kunne tage en uddannelse eller på anden måde kommer i beskæftigelse og bidrager til samfundet.

Ungdomsuddannelse for unge med særlige behov

STU står for ’Særlig Tilrettelagt Ungdomsuddannelse’ og er et tilbud til unge mennesker, der af den ene eller anden grund ikke kan gennemføre en normal ungdomsuddannelse. Årsagerne til de unges manglende mulighed for at uddanne sig på normal vis er individuelle og varierer derfor fra individ til individ. Det kan eksempelvis skyldes depressioner, psykiske lidelser, angst eller fysiske handicap. Fælles for de unge er, at de har brug for hjælp til at strukturere deres hverdag, samt en uddannelse, der tager hensyn til deres udfordringer, hvor undervisningen tilpasses individuelt og ikke taber dem på jorden, hvis niveauet er for højt.

Et skridt på vejen mod uddannelse eller beskæftigelse

Udover at skubbe de unge mennesker i retning af at kunne gennemføre en uddannelse eller beskæftige dem på anden vis, har STU’en desuden til formål at løfte individerne personligt og socialt. Således får de altså ikke blot øget deres faglige kompetencer, men også deres sociale og personlige, som hjælper dem til at kunne begå sig i hverdagen, på en uddannelse og senere på en arbejdsplads. Undersøgelser viser, at hele 22 % overgår, efter det treårige forløb med STU, til enten uddannelse eller videre beskæftigelse. Dog er der også forbedringer, der kan laves på STU-fronten. De unge har nemlig oftest kun mulighed for én type STU forløb, nemlig hos deres egen kommune.

Boglig og værkstedsorienteret undervisning

Også hos Fonden Hedehuset oplever medarbejderne stor succes med STU-forløbet, som de tilbyder i deres afdeling ”Harlekin Job & STU” i Mariager. Uddannelsen spænder over både boglig og værkstedsorienteret undervisning, så de unge blandt andet kan få kompetencer inden for træarbejde, lysestøbning, glaspustning, og køkkenarbejde. Denne kombination af værkestedsorienteret og boglig undervisning er en stor fordel for unge, der ikke trives med meget læsestof, tavleundervisning og opgaveskrivning.

Ovenstående indhold er sponsoreret

Ovenstående indhold er sponsoreret