SPONSORERET INDHOLD Danskere på afveje: 6 myter om rust
De fleste bilejere ved, at rustbeskyttelse af bilen er en god investering. Dog oplever flere og flere værksteder, at danskerne ofte er på afveje, når det drejer sig om rustens ABC.

Det er de færreste bilejere, som jubler, når de opdager det første tegn på rust. For udover at det potentielt kan koste dyrt i værkstedsregninger, kan rustangreb i værste tilfælde påvirke bilens sikkerhed og forkorte dens levetid betragteligt. Men hvorfor og hvornår er det en god idé at rustbeskytte din bil? Og er der omstændigheder, hvor rustbeskyttelse slet ikke er nødvendigt? Der eksisterer mange myter, og dem oplever Dinitrol-værkstederne gang på gang.

”Der er mange gode grunde til at rustbeskytte sin bil – særligt i Danmark, hvor vi har verdens mest rustfremkaldende klima. Desværre giver de mange myter omkring rustbeskyttelse anledning til at tro, at der også findes gode grunde til at lade være. Det skal vi have ændret på, for konsekvenserne kan være alvorlige,” siger Mogens Vestergaard Hansen, teknisk chef hos Dinitrol.

Myte #1: Hvis du opbevarer din bil i garagen, ruster den ikke

Det er rigtigt, at forskellige udefrakommende materialer som fx salt og fugt øger risikoen for rustangreb, men at lade bilen blive i garagen forhindrer det ikke nødvendigvis fra at ske. Selvfølgelig kan du med fordel undgå alt for mange lange køreture i vejr, hvor der saltes på vejene, men du kan ikke forvente, at garagen vil forhindre rustangreb fra at udvikles på et tidspunkt. Materialerne vil sagtens kunne arbejde, selvom bilen står beskyttet.

Myte #2: Bilen skal rustbeskyttes, inden der kommer rust

Hvis din bil allerede har udviklet rust i forskellige dele af karosseriet, skal du ikke gå i panik. Der er nemlig stadig noget at stille op. Hvad mange ikke ved er, at selvom rusten allerede har gjort sit indtog, kan processen stadig bremses ved at bruge rustbeskyttelse. Når bilen rustbehandles, beskyttes de dele af bilen, der er i god stand – også selvom der findes rust andre steder – og du kan således bremse rusten i at sprede sig yderligere.

Myte #3: El- og hybridbiler har ikke brug for rustbeskyttelse

Alle biler ruster med tiden – også el- og hybridbiler. Det danske vejr er hele året præget af store temperaturudsving, som danner kondens i hulrum og vognbund. Faktisk kan der ophobe sig helt op til 15 liter kondensvand i og på bilen. Når metal, ilt, og fugt så kombineres med salt, speedes processen op, og dette påvirker også el- og hybridbiler.

Myte #4: En galvaniseret bil behøver ikke rustbeskyttelse

Mange er af den opfattelse, at deres bil ikke behøver rustbeskyttelse, fordi den er galvaniseret. En galvanisering er et lag zink, som på de fleste biler blot udgør et par mikrometer, når bilen leveres fra fabrikken. De områder, hvor bilen er svejset sammen, og ikke mindst hvor der er pladeoverlæg, vil være særligt sårbare, og her vil dette zinklag i løbet af få år nedbrydes. Hvis man til gengæld kommer rustbeskyttelse oven på den galvaniserede flade, har man det bedste værn mod rust.

Myte #5: Fabriksgarantien dækker rustangreb

Køber man en ny bil, dækker fabriksgarantien rigtigt nok rustskader. Desværre overser mange, at det kun gælder ved indefrakommende gennemtæring, men ikke på mekaniske dele og bremserør, som har med bilens sikkerhed og drift at gøre – skader, der nemt opstår med tonsvis af salt på vejene i det fugtige danske klima.

Myte #6: Bilen behøver kun rustbeskyttelse én gang

Rustbeskyttelse bliver slidt over tid og kræver derfor en efterbehandling for at sikre, at bilen bliver ved med at være rustfri. Det anbefales, at du rustbehandler din bil hvert 2.-3. år alt afhængig af kørselsmønster og stand på behandlingstidspunktet.

FDM anbefaler, at alle biler bør rustbeskyttes fra de er helt nye, da de ofte ikke er produceret til det danske klima. Og jo tidligere bilen bliver rustbeskyttet, des bedre er det for bilen. Samtidig anbefaler de, at du hvert andet år bør få en uvildig part til at vurdere, om bilen trænger til rustbeskyttelse.

Dinitrol inviterer til Åbent Hus og op til 20% rabat på verdens bedste rustbeskyttelse

I weekenden d. 16. og 17. marts inviterer dit lokale Dinitrol Center til Åbent Hus, hvor du kan få et gratis rusttjek og op til 20% rabat på undervognsbehandling af din bil.
Har du andre aftaler netop dér, så kan du allerede booke tid og benytte din rabat her.

Ovenstående indhold er sponsoreret

via Listen To News