Advarer: Pas på med at bestille efterårsrejser

Nyheder
Danskernes rejseplaner for sommerferien hænger i en tynd tråd, og drømmer du om en erstatningsferie til smukke thailandske strande, når coronakrisen har lagt sig, er det forståeligt. Men vent med at bestille, råder forsikringsbranche og forbrugerråd. (Arkivfoto) (Foto: Mladen Antonov/Ritzau Scanpix)

Hold igen med at bestille rejser, selv om du er overbevist om, at coronakrisen er overstået senere på året. Forsikringen dækker ikke, hvis du tager fejl.

Mange danskeres sommerferieplaner smuldrer mellem hænderne på dem, i takt med at coronakrisen har lukket det meste af verden ned.

Derfor kan det være fristende at se på, hvor turen skal gå hen, når krisen forhåbentlig har lagt sig til efteråret.

Men du bør vente lidt med at bestille din rejse, fastslår Forbrugerrådet Tænk og brancheorganisationen Forsikring & Pension.

Selv om du køber en afbestillingsforsikring, risikerer du nemlig, at du ikke kan få pengene tilbage.

- Hvis man vil bestille en rejse nu, så skal man ikke regne med, at afbestillingsforsikringen dækker, hvis ikke man kan komme afsted alligevel, siger Anja Lintrup Sørensen, der er konsulent hos Forsikringsoplysningen under Forsikring & Pension.

Udgangspunktet for en afbestillingsforsikring er nemlig, at årsagen til afbestillingen ikke må have været til stede på det tidspunkt, du bestilte rejsen.

Det vil med andre ord sige, at hvis grunden til, at du ikke kan komme afsted i efteråret eller til vinter, fortsat er coronavirusset, så dækker din forsikring ikke.

Under alle omstændigheder bør du gå dine forsikringsvilkår grundigt igennem, før du bestiller din næste rejse. For det er ikke alle selskaber, der overhovedet tilbyder afbestilling på grund af situationer som coronakrisen.

- I flere tilfælde dækker en afbestillingsforsikring kun ved pludseligt opstået sygdom, alvorlig tilskadekomst eller dødsfald i nærmeste familie, siger Anja Lintrup Sørensen.

- Så vil man bestille nu, skal man rådføre sig med sit forsikringsselskab først. Og det kan være lidt svært at få et svar i disse tider, hvor der er massivt pres på selskaberne, siger hun.

Insisterer du på at få efterårsplanerne på plads allerede nu, så start på dit eget forsikringsselskabs hjemmeside.

Mange har lavet særlige informationssider om Covid-19, og her kan du måske finde svar på, hvordan selskabet forholder sig til rejser et stykke ude i fremtiden.

Bestiller du en pakkerejse, er det til gengæld svært at finde et helt klart svar på, om rejsen vil kunne refunderes, hvis den ikke kan gennemføres, forklarer Vibeke Myrtue Jensen, som rådgiver om transport hos Forbrugerrådet Tænk.

- Juraen på området er ikke helt klar, da vi ikke har set de her situationer før og ikke ved, hvad der kommer til at ske, siger hun og tilføjer:

- Derfor opfordrer vi forbrugerne til at slå koldt vand i blodet og se situationen lidt an, før de går ud og køber rejser.

Pakkerejser, du har købt før coronakrisen, vil du til gengæld med sikkerhed kunne få refunderet, hvis rejsen ikke kan gennemføres.

/ritzau fokus/

Af Stine Eskildsen, Ritzau Fokus