Christian Grunert Rantorp/NP
Opdateret kl. 06:56
Måske er det bare en lakridspibe, et ugeblad eller en chokoladebar. Men de impulsive, såkaldte klat-køb kan løbe op i tusindvis af kroner om året for de mange, svage sjæle i supermarkedskøen, der lader sig friste.
Det gælder også to go-kaffen på vejen til arbejdet eller take away-maden, når du kommer hjem.
Vi bruger tusindvis af kroner hvert eneste år på klat-køb. En kundeadfærdsanalyse fra den globale handelsorganisation POPAI viser, at 62 procent af alle indkøb er impulsive.
Lægger du bare tre gange om ugen en grøn pakke Läkerol'er i indkøbskurven, kan det løbe op i næsten 3000 kroner om året.
Og det både ved og udnytter butikkerne på flere måder, siger Thomas Koester, som er psykolog i rådgivningsvirksomheden Force Technology.
Supermarkederne lægger blandt andet et tidspres på kunderne for at fremprovokere impulskøb.
Det gør sig især gældende ved kasseapparatet, hvor man helt bevidst har placeret hobevis af pastiller, tyggegummi og ugeblade.
- Butikken ved godt, at det er ikke i køen ved kassen, du skal overveje, om du nu vil købe den bycykel med 5 gear eller 7 gear. Derfor har man placeret de mere uforpligtende køb ved kassebåndet, hvor du skal handle hurtigt og ikke får 15 minutter til at træffe beslutningen om, hvorvidt du nu også får læst det boligmagasin, du står med, eller ej, siger Thomas Koester.
Det afhænger dog også af, hvilken type forbruger du er, mener Thomas Koester. Han skelner mellem den såkaldt utilitaristiske og den hedonistiske forbruger.
- Den utilitaristiske forbruger er interesseret i, hurtigt og effektivt, at kunne finde den rigtige vare, betale og hurtigst muligt komme ud af butikken, mens den hedonistiske foretrækker det nydelsesbaserede indkøb. Han eller hun lader sig inspirere og påvirke i butikken af syns- og lugteindtryk, forklarer Thomas Koester.
Om du er den ene eller den anden type, afhænger desuden af, hvilke produkter du køber. Måske er du utilitaristisk og effektiv i købet af dagligvarer, mens du er hedonistisk i shoppingcentret i weekenden, hvor du har bedre tid.
- Lav en indkøbsseddel og hold dig til den
- Sørg for at få stillet sulten inden indkøb. Vi handler anderledes og mere impulsivt på tom mave.
- Sørg for at være afslappet og have god tid, når du køber ind. Er du meget afslappet som forbruger, har du bede tid til at overveje dine beslutninger og foretage færre impulskøb.
- Vær kritisk over for tilbud. Mange tilbudsvarer er impulskøb i forklædning. Står den på din indkøbsliste?
Så dyre bliver dine impulskøb på et år:
Lakridspastiller (Läkerol original, 2 stk.-pakke, set til 17,95 kroner)
- 2 gange om måneden: 432 kroner
- 2 gange om ugen: 1872 kroner
- 3 gange om ugen: 2808 kroner
Chokoladebar (Ritter Sport mv., set til 14,95 kroner)
- 2 gange om måneden: 360 kroner om året
- 2 gange om ugen: 1560 kroner om året
- 3 gange om ugen: 2340 kroner om året
Kaffe to-go (lille cafe latte, set til 36 kroner)
- 2 gange om måneden: 864 kroner om året
- 2 gange om ugen: 3744 kroner om året
- 3 gange om ugen: 5616 kroner om året
Kilder: Thomas Koester, nemlig.com, Baresso, Emmerys (udregning foretaget af Ritzau FOKUS)
/ritzau/FOKUS