Der bliver ikke langet lige så mange elbiler over disken, som de europæiske politikere godt kunne tænke sig. Derfor vil EU-Kommissionen nu kræve, at de 27 medlemslande opstiller et minimum af ladestationer til elbilerne.
For Danmark er kravet 5000 stationer i 2020. I dag er der ifølge kommissionen kun 280 på de danske veje.
Ifølge EU's klimakommissær, danske Connie Hedegaard, vil det med sikkerhed sætte gang i salget af elbiler.
- Vi kan langt om længe stoppe diskussionen om hønen og ægget, når det kommer til, om infrastrukturen bliver nødt til at være der, før markedet for el-biler boomer, siger Connie Hedegaard, der sammen med transportkommissæren har fremsat forslaget.
- Det skal give mening at købe en el-bil. Og det gør det jo ikke, hvis man ikke engang kan komme til at køre over Storebæltsbroen, fordi bilen løber tør undervejs, siger hun.
Kommissionens forslag betyder, at de forskellige medlemslande forpligter sig til at opstille et vist antal ladestationer - der alle skal have samme standard for deres design og udstyr, så de kan bruges af alle elbiler.
Indtil videre har politiske initiativer på området kun taget højde for brændstofferne og selve bilerne uden at skænke en tanke på ladestationerne.
Håbet med forslaget er, at de mange nye ladestationer vil fjerne den sidste barriere for forbrugerne og dermed give bilfabrikanterne incitament til at masseproducere elbiler til fornuftige priser.
- Med vores foreslåede bindende mål for ladestationer, der bruger fælles stik, vil el-bilerne snart ramme Europas veje. Og det er både en sejr for klimaet, firmaer, forbrugere og job, siger Connie Hedegaard.
Samlet set skal der ifølge kommissionens forslag være minimum 795.000 ladestationer i hele EU i 2020.
Forslaget fra kommissionen skal nu både behandles i EU-Parlamentet og blandt de 27 EU-lande, før det kan træde i kraft.
/ritzau/