Det skulle have været billigt, smart og smidigt.
Men det nye digitale pendlerkort til studerende er endt i et kaos af telefonkøer, bestillingsbøvl og myndigheder, der skyder skylden på hinanden.
Det gammeldags SU-kort blev i sommerferien erstattet af et nyt digitalt selvbetjeningssystem. Men to måneder inde i efterårs-semestret hersker der vild forvirring på de videregående uddannelser om det såkaldte 'uddannelseskort'.
"Toget fra København om morgenen er fyldt med studerende, der brokker sig over, at der er bøvl med deres uddannelseskort. Systemet er dybt ufleksibelt, og der er slet ikke styr på det," siger Sidsel Jensen, der er næstformand for Studenterrådet på RUC.
Mere rabat, meget mere bøvl
Tidligere fik alle SU-modtagere på videregående uddannelser tilsendt et plastikkort, som gav dem lov til 'manuelt' at købe periodekort med studierabat til transport mellem deres hjem og uddannelsessted.
Siden 1. juli har uddannelseskortet kostet 562 kroner om måneden - uanset distancen mellem hjem og uddannelse.
Kortet skal bestilles digitalt på Uddannelsesstyrelsens hjemmeside. De skal derefter have oplysningerne godkendt af SU-kontoret på uddannelsesinstitutionen. Til sidst skal kortet udstedes hos det relevante trafikselskab - hvis de ellers accepterer oplysningerne.
Og i den proces går der rigtig meget galt.
"Det er vores indtryk, at der går alt for meget galt, og at der er alt for lange svartider fra Uddannelsesstyrelsen. Vi opfatter det som et stigende problem og er meget bekymrede," siger Magnus Pedersen, der er formand i Danske Studerendes Fællesråd.
IT-kludder saboterede studiestart
Bestillingsproceduren skal højst tage 14 dage. Men mange studerende har oplevet månedlange ventetider. Værst gik det for sig omkring studiestart, da en fejl i DSB's IT-system gav forsinkelser på op mod 20.000 studerendes uddannelseskort.
De studerende måtte i stedet købe dyre periodekort, som DSB lovede at refundere. Men ifølge Studenterrådet på RUC hænger mange studerende fortsat i de timelange telefonkøer for at få pengene retur.
Studieadministrationerne på RUC og Syddansk Universitet bekræfter forvirringen.
Sat i drift for tidligt
"Semesterstart var kaotisk, men vi bruger fortsat rigtig meget tid på at betjene studerende, der har problemer kortet. Systemet er generelt meget ufleksibelt i forhold til praktik og forandringer i de studerendes forhold. Det virker som om, at det er sat i drift for tidligt," siger studiechef på RUC, Inger Rossing.
Også studerende på ungdomsuddannelserne oplever bøvl med det nye kort, der for deres vedkommende blot hedder 'Hypercard' og kun koster 300 kroner om måneden.
"Det er dybt kritisabelt, at det ikke fungerer bedre," siger formand for Danske Gymnasieelevers Sammenslutning, Martin Schäfer.
DSB: De studerende kludrer
Både DSB og Uddannelsesstyrelsen erkender, at uddannelseskortet er kommet slingrende fra start.
Begge instanser skyder skylden på modparten. Sådan lyder beskeden også til mange studerende, når de ringer op for at opklare kludder med uddannelseskortet.
"Vi bekræfter blot, at den studerende har ret til kortet. De fleste problemer opstår i forbindelse med betaling hos trafikselskaberne," siger kontorchef på Uddannelseskontoret Peter Nielsen.
DSB skyder skylden tilbage på Uddannelsesstyrelsen. Og på de mange studerende, der enten glemmer at bestille til tiden eller laver fejl i bestillingen.
"Der er en del 'egetansvar' i det her, og vi får mange slag, vi ikke har fortjent. Dermed ikke sagt, at der ikke er udfordringer og fejl fra vores side, og vi agter at tage en grundig snak med Uddannelsesstyrelsen om denne her procedure," siger Torben Nielsen, der er chef for DSB's kundecenter.